Europarlamentti kiirehtii EU:n arktista strategiaa

Euroopan parlamentti hyväksyi keskiviikkona täysistunnossaan päätöslauselman, jossa vaaditaan EU:n  arktisen strategian nopeampaa valmistumista.

Parlamentti korosti myös eri EU-instituutioiden yhteistyön tiivistämistä, sillä arktisen politiikan onnistuminen edellyttää perinteiset politiikan ja hallinnon rajat ylittävää yhteistyötä.  Myös paikalliset, alueelliset ja alkuperäiskansojen kuten saamelaisten organisaatiot pitää saada mukaan.

Parlamentti sai aikaan pitkien neuvottelujen jälkeen yksimielisen päätöslauselman. Europarlamentaarikko  Liisa Jaakonsaari (sd)  pitää yksimielisyyttä merkittävänä.

–  Arktisen alueiden luonnon haavoittuvuutta ei koskaan liikaa korosteta. Vahinkojen ennaltaehkäisy edellyttää vielä ponnisteluja sekä öljynporaukseen liittyviä yksityiskohtaisia ja sitovia määräyksiä.

Parlamentti edellyttää päätöslauselmassaan riittävää rahoitusta hankkeille. Erityisesti parlamentti korostaa Pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikka kumppanuuksien tekevän jo nyt tärkeää ja konkreetista työtä yhdistämällä alueita ja Eurooppalaisia markkinoita.

Parlamentti toisti myös tahtonsa Arktisen informaatiokeskuksen perustamisesta Rovaniemelle.