Europarlamentin työllisyysvaliokunta kieltäisi optiot huippujohtajien palkkana

Euroopan parlamentin työllisyys- ja sosiaalivaliokunta hyväksyi tänään lausunnon pörssiyhtiöiden johtajien palkoista ja palkkioista sekä finanssisektorin palkkapolitiikasta. Demariryhmän aloitteesta valiokunta kieltäisi osakeoptioiden tai vastaavien rahoitusvälineiden käytön palkkana ja palkkiona. Samalla se vaatii yritysjohtajilta malttia ja avoimuutta omissa palkkakäytännöissään.

– Euroopassa joidenkin pörssiyhtiöiden palkat ja palkat ovat olleet suhteettomien suuria ja perustuneet lyhyen aikavälin voittojen varmistamiseen, parlamentin työllisyysvaliokunnan jäsen Liisa Jaakonsaari muistuttaa.

– Suomessa suuryrityksen johtajan keskimääräisellä 759 000 €:n palkalla ja bonuksilla sai vuonna 2009 lähes 21 keskipalkkaista työntekijää. Talouskriisin aikana myös suuryritysten johtajien tulisi olla vastuullisia ja katsoa peiliin, Jaakonsaari vaatii.

Valiokunta hyväksyi myös Liisa Jaakonsaaren aloitteen eläke- ja lisäeläkejärjestelmien avoimuudesta. Vaatimus koskisi myös valtionyhtiöitä.

– Suomen valtionyhtiöistä muun muassa Finnair ja Vapo salaavat yhä toimitusjohtajan lisäeläkkeen maksun suuruuden. Valtio kuitenkin käyttää molemmissa yhtiöissä ehdotonta määräysvaltaa yli 50 prosentin osakeomistuksella

Talous- ja raha-asiain valiokunta äänestää omasta mietinnöstään myöhemmin kesäkuussa.