Europarlamentin täysistunto: EU-budjettia ei pidä jäädyttää

Euroopan parlamentti totesi, että EU:n budjettia 2014-2020 ei voi jäädyttää ellei sovittuja toimia leikata roimasti. Parlamentti esittää vähintään 5 prosentin korotusta vuoden 2013 tasoon. Tämä tarkoittaisi, että EU-budjetti olisi noin 1,11 prosenttia EU:n bruttokansantulosta, kun se on noin 1,06 prosenttia vuonna 2013.
Parlamentti heitti haasteen niille jäsenmaille, jotka haluavat jäädyttää EU:n pitkän aikavälin budjetin vuosille 2014-2020. Näiden maiden tulisi kertoa, mitkä neuvoston asettamista painopisteistä tulee hylätä jäädytyksen vuoksi.

Parlamentti antoi kantansa monivuotisista rahoituskehyksistä ensimmäisenä EU-toimielimistä. Komissio antaa 29. kesäkuuta kaksi ehdotusta, joista toinen koskee seuraavia rahoituskehyksiä ja toinen omia varoja. Neuvottelut alkavat tämän jälkeen. Nykyiset monivuotiset kehykset päättyvät vuonna 2013.

Ehtoja EU-Venäjä -sopimukselle

EU-parlamentti tuki Bulgarian ja Romanian liittymistä Schengen-alueeseen ja keskusteli komission kanssa EU-kriteereistä ydinvoimaloiden stressitesteille. Parlamentti myös hyväksyi päätöslauselman, jossa vaaditaan, ettei EU tee kauppasopimuksia ihmisoikeuksia ja työnormeja rikkovien kolmansien maiden kanssa.

Parlamentti äänesti eurovinjettidirektiivin uudistuksesta, mikä antaa mahdollisuuden laskuttaa liikenteenharjoittajilta myös melu- ja ilmansaasteiden aiheuttamat kulut itse tienkäyttömaksujen lisäksi. Näin saaduilla tuloilla rahoitetaan tehokkaampia ja vähemmän saastuttavia liikennejärjestelyjä. Direktiivi kattaa Euroopan laajuisten liikenneverkkojen lisäksi myös moottoritiet ja se koskee ajoneuvoja, joiden kokonaispaino on yli 3,5 tonnia.

Parlamentti otti kantaa tulevaan EU-Venäjä-sopimukseen. Parlamentti lähetti tämän viikon EU-Venäjä-huippukokouksen alla selkeän viestin hallitusten johtajille. Se kannattaa kunnianhimoisempia kauppa-, viisumi- ja yhteistyösopimuksia Venäjän kanssa, mutta vain jos Moskova antaa vakuudet paremmasta ihmisoikeuksien kunnioittamisesta. Ongelmia ovat etenkin poliittisesti motivoidut oikeuden päätökset oppositiojohtajia vastaan, lehdistönvapauden puute, Gay Pride -kulkueiden kiellot sekä Georgian alueiden laiton sotilaallinen miehitys.

Parlamentti näytti keskiviikkona vihreää valoa Bulgarian ja Romanian liittymiselle Schengenin alueeseen, jonka sisärajoilla ei tehdä tarkastuksia. Maat ovat arviointiraporttien mukaan täyttäneet vaadittavat kriteerit. Parlamentti painottaa kuitenkin, että se tulee pitää ajan tasalla lisätoimista Bulgarian, Turkin ja Kreikan alueella, mikäli sinne kohdistuu siirtolaispaineita.