Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Suomen mahdollistettava EU-rahoitus pääradalle

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toivoo EU:n puheenjohtajamaa Suomelta rohkeutta EU:n vuosien 2021–27 budjettiraamien neuvotteluihin. Kumpula-Natri huomauttaa, miten esimerkiksi Suomen pääradan mahdollinen EU-rahoitus riippuu pitkälti EU:n vuosien 2021–27 monivuotisen rahoituskehyksen koosta.

– Suomen päärata saatiin nostettua viime parlamenttikaudella TEN-T-ydinverkkokäytävien joukkoon Verkkojen Eurooppa -ohjelmassa. Tämä tarkoittaa, että Suomella on mahdollisuus hakea pääradan suunnittelukustannuksista jopa 50 prosenttia ja rakentamisen rahoituksesta jopa 30 prosenttia Euroopan unionista.

– Käytännössä kuitenkin Suomen mahdollisuudet saada rahoitusta riippuvat EU:n vuosien 2021-27 budjetin koosta. Sitä neuvotellaan parhaillaan Suomen johdolla.

EU:n budjettikeskusteluissa väännetään paraikaa kättä siitä, onko EU:n budjetti vuosina 2021–27 lähempänä 1,0 vai 1,1:tä prosenttia 27 EU-maan yhteenlasketusta bruttokansantuotteesta.

– Nyt on tärkeää saada varmistettua, että budjetti on mahdollisimman lähellä 1,1 prosenttia. Tämän myötä Euroopassa ja Suomessa päästään toteuttamaan kaivattuja tulevaisuusinvestointeja ja parantamaan kansalaisten kaipaamia yhteyksiä, kuten rautateitä ja digi-infraa.