Europarlamentaarikko Kumpula-Natri: ”Valta virtaa valokuidussa, Kiina ja Yhdysvallat painavat päälle – mitä tekee EU?”

Europarlamentaarikko, SDP:n eurovaaliehdokas Miapetra Kumpula-Natri muistuttaa, että sunnuntain eurovaaleissa Euroopassa ollaan vedenjakajalla. Miten maanosamme käy kilpailussa tulevaisuuden uusista resursseista?

– Meidän käsissämme on päättää, mihin suuntaan haluamme Eurooppaa viedä. Minulle Eurooppa edustaa toivoa, tulevaisuutta ja ratkaisuja. Se on työkalu, jonka valtavalla taloudellisella voimalla voimme ohjata markkinoita ja maailmaa kohti kestävämpää ja oikeudenmukaisempaa elämää. Jotta tämä on mahdollista, on Euroopan toimittava rohkeasti ja jopa nopeasti, Kumpula-Natri vaatii.

– Muut supervallat eivät jää meitä odottelemaan, se ei palvele heidän etujaan. Kiina satsaa valtavasti uuteen teknologiaan, kuten 5G-infrastruktuuriin. Samalla valtio pyrkii rakentamaan jättimäisiä sähköverkkoja ympäri maailman. Donald Trumpin Yhdysvallat nokittaa asettamalla maailmankaupalle haitallisia tuontitulleja. Sana- ja pahimmillaan kauppasota on valmis, Kumpula-Natri viittaa viikolla nähtyihin uutisiin.

Hän arvioi, että kuten niin monesti aikaisemminkin historiassa, kyse supervaltojen Yhdysvaltain ja Kiinan kiistelyssä on pohjimmiltaan resursseista.

– Vauhdilla digitalisoituvassa maailmassa lähivuosikymmenten aikana digiverkot nousevat valtapelin keskiöön öljy- ja kaasuputkien rinnalle: kuka, minne ja millä standardeilla saa rakentaa supernopeat valokuitukaapelit, joita vaaditaan 5G-yhteyksissä? Ja ennen kaikkea, kuka kehittää superverkkoja hyödyntäviin palveluihin teknologian ja omistaa miljoonien ihmisten käyttämät sovellukset ja niiden datan, Kumpula-Natri pohtii.

– Supernopeita 5G-verkkoja voi tulevaisuudessa verrata rautatien voittokulkuun 1800-luvulta. Jos kaupunki tai kylä jäi rautatieverkon ulkopuolelle, näivettyminen uhkasi.

Viime päivinä otsikoissa nähdyt uutiset kiinalaisesta teknologiajätti Huaweista ja jättiyhtiö Googlen sille asettamasta rajoitteista sekä Trumpin uhosta syntyvät Kumpula-Natrin mukaan tämän resurssikilpailun pohjalta.

– Supervalloilla on kova kiire saavuttaa etunojaa verkkojen kilpailussa. Kuten aikaisemmin öljyboomin aikana, kuka on ensimmäisenä paikalla, saa määräävän markkina-aseman.

– Olen työskennellyt nyt viisi vuotta Euroopan parlamentin Teollisuus-, tutkimus, energia- ja digivaliokunnassa. Olen lähes päivittäin ollut tekemisissä 5G-verkkojen kanssa. Niissä on tulevaisuus. Ja samalla Eurooppa on jäämässä hidasliikkeisyydessään kilpailussa takamatkalle suhteessa suurimpiin kilpakumppaneihinsa.

Kumpula-Natri vaatii, että pian aloittavan uuden europarlamentin ja komission johdolla tähän on saatava muutos.

– Eurooppa tarvitsee menestyäkseen investointeja koulutukseen, tutkimukseen ja teknologiaan – kun emme pärjää väkimäärässä, meidän on pidettävä huolta, että pärjäämme aivoillamme. Tarvitsemme eurooppalaisen koulutuksen kunnianpalautuksen. Ei tehdä Euroopasta kiinalais- ja amerikkalaisyhtiöiden pelikenttää.

– Haluan europarlamenttiin viedäkseni sinne painavan sanan tulevaisuuden tärkeydestä. Tehdään tästä meidän vuosisatamme. Sinä voit vaikuttaa äänestämällä sunnuntaina!