Europarlamentaarikko Kumpula-Natri riemuitsee: Kotoa toiseen EU-maahan soitetut puhelut ja tekstarit halpenevat!

Euroopan unioni asettaa hintakatot kotimaasta toiseen EU-maahan soitettaville puheluille ja tekstiviesteille. Euroopan parlamentissa juuri hyväksytyn lopullisen neuvottelutuloksen mukaan EU-puheluiden verottomaksi maksimihinnaksi tulee 0,19 euroa minuutilta ja tekstiviestin 0,06 euroa per viesti.

Hintasääntely on osa laajempaa Euroopan telemarkkinoita koskevasta pakettia. Euroopan parlamentti keskusteli paketista ja hyväksyi sen keskiviikkona Strasbourgissa.

– Roaming-maksujen poistuminen kesällä 2017 oli tärkeä saavutus Euroopan unionille. Nyt on aika viimeistellä kokonnaisuus ja puuttua myös kotoa toisiin EU-maihin soitettujen puheluiden hintoihin, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri kertoo.

Kumpula-Natri toimi s&d-ryhmän edustajana telemarkkinapaketin neuvotteluissa, jotka kestivät yli puolitoista vuotta.

– Euroopan parlamentti vaati, että puhelujen hintojen on oltava kohtuullisia esimerkiksi suomalaisen soittaessa kotimaastaan ystävälleen Belgiaan. Pitkien neuvottelujen jälkeen parlamentin kanta voitti jäsenmaiden nihkeilystä huolimatta.

Taannoisen Roaming-päätöksen myötä kansalaiset ovat saattaneet soittaa EU-maasta kotimaahansa ja käyttää internetiä EU-alueella matkustaessaan ilman lisälaskuja. Kotimaasta toiseen EU-maahan, esimerkiksi Suomesta Ruotsiin, soitettujen puheluiden hinnat ovat kuitenkin säilyneet korkeina, puhelut ovat voineet maksaa yhä jopa yli euron minuutilta.

– Hintakaton myötä tämä tulee muuttumaan.

Nyt hyväksytyssä paketissa parannetaan myös kuluttajien oikeuksia telealalla esimerkiksi liittyen oman numeron säilyttämisoikeuteen. Lisäksi hätäpalveluiden, kuten 112-numeron toimintaa parannetaan. Käyttöön otetaan niin sanottu käänteinen 112-palvelu, jossa jäsenmaiden tulee tiedottaa alueellaan liikkuvia kansalaisia mahdollisista katastrofi- ja hätätilanteista.

Lisäksi telemarkkinapaketin avulla lisätään investointien ennustettavuutta sekä kannustetaan riskien ja kulujen jakamista teleoperaattorien kesken. Tämän on tarkoitus lisätä uuden infrastruktuurin rakentamista ja jouhevoittaa esimerkiksi uuden sukupolven 5G-verkon käyttöönottoa.

– Jos Eurooppa haluaa säilyttää paikkansa teknologian kärjessä ja päästä hyödyntämään uusia, mullistavia teknologioita ensimmäisten joukossa maailmassa, tarvitsemme toimivaa infrastruktuuria. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi valokuitukaapeliyhteyksiä. Parlamentin nyt hyväksymä paketti luo Eurooppaan investointeja, kasvua ja työtä yhteistyössä EU:n InvestEU ja Digitaalinen Eurooppa -rahoitusohjelmien kanssa.

Paketti on nyt käytännössä valmis ja se odottaa enää jäsenmaiden viimeistä vahvistusta. EU:n tavoitteena on, että kansalaiset saisivat nauttia halvemmista puheluista jo ensi kesänä.