Europarlamentaarikko Kumpula-Natri: Kansainvälistä painostusta Israelin ja Gazan rauhoittamiseksi

Sdp:n europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri kiittelee SDP:n ministeriryhmän toimintaa hallituksen ulkopoliitillisten kannanottojen ja tekojen saralla. Ulkoministeri Tuomioja (sd) on kiteyttänyt oleellisen kiihtyneessä pakotepolitiikassakin: EU:n Venäjä-pakotteiden kohdallakin tulisi tähdätä olennaiseen, eli Ukrainan kärjistyneeseen tilanteeseen poliittisesti ratkaisun hakemiseen.

– En kaipaa EU:lta suurvalta-asennetta ulkopolitiikan saralla, vaan maltillista ja määrätietoista toimintaa, Kumpula-Natri toteaa.

Israelin ja Gazan välisiä taisteluita kuriin pakotteita asettamalla

– Ulkoministeri Tuomioja otti taannoin kantaa sen puolesta, että pakotteita asetettaisiin Hamasia sekä Israelia kohtaan. Muut puolueet ovat täysin vaienneet asiasta. Soinilta Kumpula-Natri toivoo kannanottoja ulkoasianvaliokunnan puheenjohtajan ominaisuudessa sekoittamatta uskontoa kannanottoihin.

– Tasapuolinen kohtelu ja vaatimukset ovat oleellista ulkopuolelta kommentoidessa. Israelin ja Palestiinan välinen kriisi on kestänyt vuosikymmeniä ja viattomat ihmiset kärsivät päivittäin. Osapuolten painostaminen neuvotteluteitse palaamaan rauhanprosessiin on kansainvälisen yhteisön velvollisuus. Pakotepolitiikkaa tulee harkita, kun etsitään keinoja kiristyneen tilanteen rauhoittamiseksi, Kumpula-Natri linjaa.