Europarlamentaarikko Kumpula-Natri: EU-rahaa turpeesta luopumiseen ja teollisuuden viherryttämiseen

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sdp) korostaa, miten EU:n oikeudenmukaisen siirtymän rahastoa kannattaa hyödyntää laaja-alaisesti sekä turpeesta luopumiseen että teollisuuden viherryttämiseen. Suomen saanto voi olla arvioilta jopa vajaa 400 miljoonaa euroa.

– Suomessa on ymmärretty mahdollisuus nopeuttaa turpeen kysynnän vähentymistä ja saada EU-rahoituksesta tukea elinkinorakenteen uudistamiseen alueilla, joissa taloudellinen toiminta turpeesta luopumisen myötä muuttuu. Asia on tärkeä ja oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta kannattaa ehdottomasti tukea tätä.

Euroopan parlamentti äänesti tiistai-iltana täysistunnossaan oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta. Parlamentin äänestystulos vahvistettiin tänään keskiviikkona. Rahasto on keskeinen osa Euroopan vihreän kasvuun ohjelmaa Green Dealiä ja tavoitteena on saada muun muassa niin sanotut hiilialueet mukaan ilmastotavoitteisiin. Rahastosta voi rahoittaa hiili, turve, öljyliuskeesta ja myös päästövaltaisista teollista prosesseista riippuvaisia alueita ja aloja, jotka kärsivät eniten siirtymässä kohti hiilineutraalia taloutta.

– Olen erityisen iloinen, että parlamentti tiukensi kannassaan ilmastotavoitteiden toteutumisen linkitystä rahastoon. Jäsenmaan on kannan mukaan asetettava tavoite ilmastoneutraaliuden saavuttamiseksi, jotta se pääse hyödyntämään rahastoa täysimääräisenä, Kumpula-Natri kertoo.

Lainsäädäntö viedään vielä trilogeihin parlamentin, neuvoston ja komission kesken, jotta se on valmis käyttöön, kun elvytysrahoitus ja monivuotinen rahoituskehys neuvotellaan valmiiksi. Kumpula-Natrin mukaan on tärkeää varmistaa, että kukaan tai mikään alue ei joudu kärsimään kohtuuttomasti.

– Siksi meidän kannattaa tarkastella myös Suomessa laajasti mihin oikeudenmukaisen siirtymä rahaston varoja kannatta kohdistaa. Suomen potista riittää varoja myös energiavaltaisen teollisuuden viherryttämiseen. Vientivetoisena taloutena koronakriisi tule iskemään Suomeen erityisesti viennistä riippuville alueille. Keskeistä onkin painottaa uudistumista, kilpailukykyä ja puhtaita ratkaisuja. Meillä on siis iso mahdollisuus viedä Suomi rytinällä kohti hiilivapaata taloutta – peruutuspeiliin ei kannata katsoa.