Eurooppaa ei pelasteta demokratiaa vähentämällä

Eduskunnan suuren valiokunnan puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri (sd) on pettynyt Italian pääministerin Mario Montin eilen Der Spiegel –lehdessä julkaistuun lausuntoon parlamenttien roolista Euroopan päätöksenteossa.

Monti totesi, että hallitusten tulee kasvattaa parlamentteja eikä niiden tulisi toimia orjallisesti parlamenttien linjausten mukaisesti.

”Montin ajattelutapa on huolestuttava, sillä EU:ta kritisoidaan jatkuvasti demokratiavajeesta. Parlamenttien vaikutusvallan vähentäminen ei todellakaan paranna tilannetta eikä myöskään nosta Eurooppaa kriisistä” Kumpula-Natri toteaa.

”Jäsenvaltioilla tulee olla kanta, en ymmärrä ajatusta, että parlamentin ja hallituksen kannat poikkeaisivat toisistaan”, Kumpula-Natri tähdentää.

”Jäsenmaiden parlamentaarikkojen tulee saada riittävä tieto päätöksenteon tueksi ja heidän tulee osallistua päätöksentekoon tulevaisuudessakin. Suomessa eduskunnan vaikutusvalta EU-asioihin on poikkeuksellisen vahva suuren valiokunnan roolin vuoksi. Yhteistyö hallituksen kanssa onkin sujunut hyvin” Kumpula-Natri toteaa.

”EU:ta rakennetaan eurooppalaisia varten. Siksi kansalaisia, ja parlamentteja heidän edustajinaan, tulee kuunnella pikemminkin enemmän kuin vähemmän,” EU-asioita käsittelevän suuren valiokunnan puheenjohtaja, SDP:n kansanedustaja Kumpula-Natri painottaa.

Kumpula-Natri pitää positiivisina pääministeri Montin Suomen vierailulla käytyjä keskusteluja.

”Toivon hänen saaneen uutta näkökulmaa Suomen vierailullaan myös suhteessa parlamentarismiin.”