Euroopan parlamentti äänesti: yrittäjäkuljettajiin tulee soveltaa työaikalainsäädäntöä

Euroopan parlamentti äänesti tänään tiukassa äänestyksessä nurin komission ehdotuksen, jonka mukaan itsenäiset kuljetusyrittäjät olisi jätetty vuodelta 2002 olevan kuljettajia koskevan työaikadirektiivin ulkopuolelle. Parlamentin mukaan samojen työaikasääntöjen tulee koskea sekä itsenäisiä kuljetusyrittäjiä että yritysten palveluksessa olevia kuljettajia. .

Äänin 368 puolesta, 301 vastaan ja 8 tyhjää Euroopan parlamentin täysistunto vahvisti työllisyys- ja sosiaaliasioiden valiokunnan kannan itsenäisiä kuljetusyrittäjiä koskevan erivapauden jatkamista vastaan.

Parlamentin jäsenet perustelivat kantaansa terveys- ja turvallisuusnäkökohdilla ja katsoivat, että alan reilu kilpailu vaatii tasapuolista kohtelua.
SDP:n euroedustajat Liisa Jaakonsaari ja Mitro Repo äänestivät voittaneen kannan mukaisesti.

Itsenäisiin kuljetusyrittäjiin sovelletaan jatkossa samoja sääntöjä kuin yritysten palveluksessa oleviin kuljettajiin myös muiden työaikaan liittyvien tehtävien osalta. Näitä ovat lastaus ja purku, matkustajien avustaminen, siivous ja huolto sekä poliisi- ja tullimuodollisuudet. Nykyinen lainsäädäntö, joka koskee erivapauden rauettua myös itsenäisiä kuljetusyrittäjiä, asettaa keskimääräiseksi viikkotuntirajaksi 48 tuntia. Tämä voi nousta 60 tuntiin viikossa, mikäli neljän kuukauden keskiarvo pysyy kuitenkin 48 tunnissa.
(Lähde:Euroopan parlamentin suomenkielinen lehdistöpalvelu)