Euroopan parlamentin S&D ryhmä esitti vaatimuksensa Barrosolle

Jatkokaudelle Euroopan komission puheenjohtajaksi ehdolla oleva Jose Manuel Barroso oli keskiviikkona 9.9. Euroopan parlamentin sosialistien ja demokraattien ryhmän tentattavana.

Parlamentin demarit halusivat kuulla Barroson suunnitelmat, miten tämän johtama komissio aikoo pureutua talouskriisiin, rajusti kasvavaan työttömyyteen ja sosiaalisemman Euroopan rakentamiseen.Barroson vastaukset jättivät niin paljon toivomisen varaa, että S&D ryhmä ei vielä tehnyt päätöstä miten se äänestää parlamentin täysistunnon puheenjohtajavaalissa ensi keskiviikkona. Ryhmä päättää kannastaan ensi tiistaina.

Parlamentin puheenjohtajisto päätti, että komission puheenjohtajan vaali – käytännössä siis Barroson valinta jatkokaudelle – on täysistunnon esityslistalla ensi viikon täysistunnossa eikä sitä lykätä enää tuonnemmaksi. Demariryhmän ja vihreiden edustajien mielestä äänestystä olisi pitänyt lykätä.

S&D-ryhmä vaati Barrosoa

– laatimaan kunnianhimoista sääntelyä finanssimarkkinoiden valvomiseksi.
– estämään työntekijöiden polkumyynti ja korjaamaan lähetettyjen työntekijöiden direktiivi siten, että samalla työpaikalla maksetaan samasta työstä samaa palkkaa. Toisesta maasta lähetettyjen työntekijöiden täytyy olla tasa-arvoisessa asemassa paikallisten työntekijöiden kanssa.
– liittämään keskeisiin lainsäädäntöesityksiin sosiaalisen vaikutusarvion, joka tarkastelee esityksen vaikutuksia ihmisten työ- ja elinoloihin. Vaikutusarvio tulee liittää jo yöaikadirektiiviesitykseen, jonka komission esittää seuraavan vuoden aikana.
– esittämään puitedirektiivi, joka turvaa julkisten palvelujen tulevaisuuden kaikissa jäsenmaissa.
– esittämään konkreettisia toimenpiteitä työttömyyden nujertamiseksi Euroopassa.