Euroopan parlamentin komissaaritentit menossa – Jaakonsaari kysyi arktisista alueista

Euroopan komissioehdokkaiden tiivistahtiset työhönottotentit Euroopan parlamentissa jatkuivat tiistaina kuuden ehdokkaan kuulemisella. Ulkoasiainvaliokunnassa tentattavana oli laajentumis- ja naapuruuspolitiikan komissaariksi ehdolla oleva tsekki Stefan Füle (sd), joka sai vastattavakseen mm. Liisa Jaakonsaaren kysymyksen arktisista alueista.

– Arktinen alue muuttuu nopeammin ja dramaattisemmin kuin mikään muu alue maailmassa. Mitä EU aikoo tehdä alueen suhteen, Jaakonsaari tiedusteli.

Füle totesi keskustelevansa alueesta EU:n ulkoministeri Ashtonin kanssa ja pohdinnat toimista on jo aloitettu. Fülen mukaan EU:lla on alueella kaksi peruslinjaa: alueen kehitystä on edistettävä ja sen luonnonvarojen käytön on oltava kestävällä pohjalla. Füle korosti myös alueella toimivien maiden yhteistyön parantamisessa olevan vielä paljon tekemistä.

Keskiviikkona tentissä on mm. työllisyys- ja sosiaaliasiain komissaari kandidaatti, unkarilainen Laszlo Andor ( sd). Häneltä Jaakonsaari aikoo kysyä mm. EU:n toimista työllisyyden parantamiseksi.

Komissaaritentit kestävät vielä viikon. Euroopan parlamentin on määrä äänestää komission hyväksymisestä 26.1.