Euroopan parlamentin ja USA:n kongressin jäsenet tuomitsevat Valko-Venäjän hallinnon toimet ja väkivallan

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri tuomitsee Valko-Venäjän hallinnon väkivaltaiset ja epädemokraattiset toimet osana Euroopan parlamentin ja Yhdysvaltain kongressin välisen yhteistyöelimen puheenjohtajistoa. Yhteistyöelin (Transatlantic Legislators’ Dialogue TLD) otti Valko-Venäjän tilanteeseen kantaa lausunnossaan.

– Valko-Venäjän demokratian ja sananvapauden tilanne on erittäin huolestuttava ja vaatii sitä, että demokraattiset valtiot ja yhteisöt puolustavat yhteisellä äänellä väkivallan lopettamista ja kansalaisten vaatiman demokraattisen muutoksen toteutumista, Kumpula-Natri painottaa.

– Pidän erittäin tärkeänä, että Euroopan parlamentin ja USA:n kongressin jäsenet pystyvät muodostamaan yhteisen näkemyksen ja linjan kun kyse on kansalaisvapauksien ja demokratian puolustamisesta.

Kumpula-Natri toimii Euroopan parlamentin USA-valtuuskunnan varapuheenjohtajana ja täten myös europarlamentin ja USA:n kongressin yhteistyöelin Transatlantic Legislators’ Dialoguessa.

Parlamentin ja kongressin jäsenet tuomitsevat jyrkästi Valko-Venäjän hallinnon väkivaltaiset ja epädemokraattiset toimet 9.8. järjestetyissä presidentinvaaleissa ja niiden jälkeen. Lisäksi he vaativat poliittisten vankien vapauttamista ja peräänkuuluttavat uusien vapaiden vaalien järjestämistä. Lue koko lausunto tämän linkin takaa