Euroopan parlamentin demariryhmä: Aluekehitysrahoja ei saa vähentää

Euroopan parlamentin demariryhmä on pitänyt kesäkokouksensa Bukarestissa.  Ryhmä ilmaisi huolensa ympäri Eurooppaa menossa olevista säästöistä, jotka uhkaavat myös aluepoliittisia rahoja. Demariryhmän mielestä on tärkeä pitää aluepoliittiset rahat ennallaan.

S&D- ryhmä vaatii myös aluetukirahasääntöjen yksinkertaistamista. Ryhmän mielestä nykyisestä keinotekoisesta ylhäältä alas – suuntautuvasta ohjauksesta on päästävä aluelähtöiseen ohjaukseen.

– Aluepolitiikka tulee olemaan vahvasti EU:n ja Euroopan parlamentin esityslistalla, kertoo Bukarestin kokoukseen osallistunut Liisa Jaakonsaari.

Jaakonsaaren mukaan kokouksessa muistutettiin aluepolitiikan olevan demarien luomus,  perustuuhan aluepolitiikka solidaarisuuteen: köyhiä  pitää auttaa, koska se on EU:n menestymisen ehto.

Jaakonsaaren mukaan demarikokous painotti, että  aluepoliittisen EU-tuen pitää kohdistua kaikkien alueiden köyhiin, myös rikkaampien EU-maiden.

– On otettava huomioon, että kehittyneemmillä mailla on erilaiset ongelmat kuin köyhemmillä mailla, Jaakonsaari toteaa.