Eurodemarit vahvan Euroopan puolella

Jose Manuel Barroso ei saanut S&D-ryhmän luottamusta kun Euroopan parlamentti valitsi hänet jatkamaan komission puheenjohtajana tämänpäiväisessä täysistunnossaan Strasbourgissa. S&D ryhmä käsitteli Barroson valintaa lukuisissa ryhmäkokouksissaan ja päätyi keskustelujen jälkeen olla tukematta EPP:n ehdokas Barrosoa toiselle viisivuotiskaudelle.

”Talouskriisin aikana tarvitaan oikeiston ja vasemmiston yhteistyötä ja se vaatii jatkossa erilaista otetta myös Barrosolta. Keskeiset työelämän direktiivit on saatava kuntoon ja EU:n tulee vastata talouskriisin myötä pahenevaan työttömyyteen. Muuten EU menettää uskottavuutensa kansalaistensa silmissä”, Jaakonsaari ja Repo muistuttavat.

”Barroso ei vakuuttanut parlamentin S&D ryhmän jäseniä ohjelmallaan eikä tullut riittävästi vastaan ryhmän keskeisinä pitämissä kysymyksissä”, sanoo Liisa Jaakonsaari.

”Tärkeintä on nyt, että komissio pääsee pattitilanteen jälkeen toimiin. Toivon ja uskon, että herra Barroso tällä kertaa toteuttaa sosialisteille antamansa lupaukset”, kommentoi Mitro Repo.

”Barroson valinta oli vasta ensimmäinen askel. Varsinaiset sisältökysymykset nousevat esille kun parlamentti kuulee ja hyväksyy kaikki komissaarit, Jaakonsaari ja Repo muistuttavat.

Lisätietoja:

Liisa Jaakonsaari +358 50 511 3036; liisa.jaakonsaari@europarl.europa.eu