EU:n sisämarkkinat pitkän työn tulos

Olemme 20 vuodessa luoneet Eurooppaan laajan ja yhtenäisen markkina-alueen, joka otetaan helposti itsestäänselvyytenä. Vaikka sisämarkkinat eivät vielä ole valmiit, vuosien saatossa on edetty hyvin pitkälle, työministeri Lauri Ihalainen korosti puhuessaan sisämarkkinoiden tulevaisuutta käsitelleessä seminaarissa 16.10.2012 Helsingissä.

Ihalaisen mukaan kansalaisille sisämarkkinat tarkoittavat monipuolista tuote- ja palveluvalikoimaa, esteetöntä matkustamista sekä esimerkiksi vapautta opiskella ja työskennellä haluamassaan maassa. Yrityksille ne tarkoittavat mahdollisuutta käydä kauppaa 500 miljoonan kuluttajan markkinoilla, Ihalainen muistutti.

Ihalainen totesi, että sisämarkkinoiden tueksi tarvitaan yhteisiä pelisääntöjä. On myös huolehdittava siitä, että säännöt toimivat käytännössä.

– Yhteisen lainsäädännön avulla voidaan turvata muun muassa kuluttajien turvallisuus ja luottamus, kansalaisten yhdenvertainen kohtelu sekä työntekijöiden oikeudet. Lainsäädännön yhdenmukaistamista ei siis ajeta yhdenmukaistamisen vuoksi, vaan siksi, että yhteiset markkinat edellyttävät yhteistä lainsäädäntöä. Tämä näkökohta unohtuu helposti, kun arvioimme komission ehdotusten tarpeellisuutta, Ihalainen sanoi.

Ihalaisen mielestä  sisämarkkinoiden kehittäminen vaatii laaja-alaista työtä. Asia on oikeutetusti nostettu EU:n kasvustrategian yhdeksi peruspilariksi.

– EU:ssa on käynnissä useita sisämarkkinoiden kehittämiseen tähtääviä hankkeita ja ohjelmia. Lisäksi EU:n on kehitettävä digitaalisen talouden edellytyksiä, jotta se pysyisi mukana globaalissa kilpailussa. Tietoyhteiskuntakehitys ja digitalisoituminen vaikuttavat väistämättä kaikkien sisämarkkinoiden yritysten ja kansalaisten toimintatapoihin tulevaisuudessa.

– Tämä on teema, jota erityisesti Suomi on pyrkinyt edistämään EU:ssa. Olemme tyytyväisiä, että viestimme on kuultu ja asian eteen on tehty sitoumuksia, Ihalainen valotti.

EU:n sisämarkkinat täyttävät tänä vuonna 20 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Euroopan komission Suomen-edustusto, eduskunta sekä työ- ja elinkeinoministeriö järjestivät eduskunnassa seminaarin, jossa keskusteltiin sisämarkkinoiden tulevaisuudesta. Vastaavia tilaisuuksia järjestetään sisämarkkinaviikolla Suomessa myös kansalaisille, opiskelijoille ja viranomaisille. Samankaltaisia tapahtumia vietetään tällä viikolla kaikissa jäsenmaissa.