EU:n globalisaatiorahastosta tukea Suomeen

Euroopan parlamentti on hyväksynyt lisäbudjetin, joka mahdollistaa globalisaatiorahaston varojen käyttämisen työttömien auttamiseen seitsemässä maassa: Suomessa, Espanjassa, Tanskassa, Italiassa, Ruotsissa, Itävallassa ja Romaniassa. Niin kauan kun sopimusta lisärahasta vuodelle 2012 ei ollut, rahastoa ei voitu käyttää rahan puutteen vuoksi.

Suomen saama avustus koskee tuhatta ihmistä, jotka jäivät työttömiksi Nokian lakkautettua tehtaansa Salossa. Avun tavoitteena on saada heidät takaisin työelämään esimerkiksi työnhakuneuvonnan, koulutuksen, uudelleenkoulutuksen, yrittäjyysopastuksen, uraohjauksen ja palkkatuen avulla.
Suomelle myönnettiin 5 346 000 euroa. Suomen saama summa oli Ruotsin jälkeen toiseksi korkein.