EU:n Arktinen informaatiokeskus Rovaniemelle ?

Euroopan parlamentin ulkoasianvaliokunta hyväksyi  torstaina mietinnön EU:n arktisesta politiikasta. Suomalaismepit Liisa Jaakonsaari ( S&D, sd) ja Anneli Jäätteenmäki (ALDE, kesk.)saivat mietintöön maininnan Lapin yliopiston aloitteesta perustaa EU:n Arktinen informaatiokeskus Rovaniemen Arktisen keskuksen yhteyteen.
– Mietinnössä korostetaan monitieteellisen tutkimusyhteistyön merkitystä. Tarvitsemme tutkimustietoa Arktista aluetta koskevien päätösten tueksi, Jaakonsaari ja Jäätteenmäki painottavat.

Ulkoasiainvaliokunta haluaa vahvistaa Arktisen neuvoston asemaa. Parlamentin poliittisten ryhmien välillä vallitsee laaja konsensus siitä, että EU:n tulee saada pysyvän tarkkailijan asema Arktisessa neuvostossa.

– Pohjoisen ulottuvuuden politiikkaa, mm. sen kumppanuuksia, tulee hyödyntää arktisessa politiikassa. Pidämme tärkeänä, että arktisessa politiikassa otetaan huomioon myös alueelliset ja paikalliset tekijät. EU:n on vahvistettava vuoropuhelua paikallisten toimijoiden sekä alkuperäisväestön kanssa, vaati suomalaiskaksikko.

Koko Euroopan parlamentti äänestää mietinnöstä tammikuun täysistunnossa.