EU:lta uusia ohjeita energiansäästölamppuongelmiin

Energiansäästölamppujen keräykseen on valmisteilla uusia ohjeita, ilmenee Euroopan komission vastauksesta Liisa Jaakonsaaren kirjalliseen kysymykseen.
Jaakonsaari puuttui kysymyksessään energiansäästölamppujen käytössä ilmenneisiin moniin ongelmiin.

– Kuluttajat ovat pettyneet, sillä moni lamppu ei täytä ilmoitettuja standardeja, Jaakonsaari totesi kysymyksessään.

Hän puuttui myös lamppujen kierrätysongelmiin. Jaakonsaaren mukaan varsinkin harvaan asutuilla seuduilla lamppujen kierrätys voi olla hankalaa, kun lähimpään ongelmajätteiden keräyspisteeseen on pitkä matka, mikä vähentää kierrätysintoa.

– Eikö EU-tasolla voida velvoittaa myös vähittäiskaupat vastaanottamaan myrkyllisiä energiansäästölamppuja samalla tavalla, kuin ne vastaanottavat niin ikään myrkyllisiä paristoja, Jaakonsaari tiedusteli.

Komissio muistuttaa vastauksessaan jäsenvaltioiden velvollisuudesta tiedottaa lamppujen käsittelystä sekajätteestä erillään. Jäsenvaltioiden on myös varmistettava, että lampuille on riittävästi keräyspisteitä.
– Käytettyjen lamppujen palauttamisen vähittäiskauppaan pitäisi olla ilmaista, kun kuluttaja ostaa uuden lampun, komission vastauksessa todetaan.

Komissio on pyytänyt terveys- ja ympäristöriskejä käsittelevältä SECHR-tiedekomitealta lausuntoja tiettyjen energiansäästölamppujen sisältämästä elohopeasta, jotta pienoisloistelamppujen turvallisuusnäkökohtia voitaisiin tarkastella sekä kuluttajan että ympäristön kannalta.
SECHR-komitean lausuntoa viimeistellään parhaillaan ja se on määrä hyväksyä komitean tulevassa täysistunnossa.