EU:lle vihdoin yhtenäinen patentti

Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina niin kutsutun EU-patenttipaketin (yhtenäinen patenttisuoja, käännösjärjestelyt ja tuomioistuinjärjestelmä) kolmessa erillisessä äänestyksessä.

Keksijät voivat viimein hakea EU:n yhtenäistä patenttia vuodesta 2014 eteenpäin -30 vuotta kestäneiden keskustelujen jälkeen.

Uudet säännöt vähentävät patentointikuluja jopa 80 prosenttia. Näin EU-patentista tulee kilpailukykyisempi verrattuna Yhdysvaltojen ja Japanin vastaaviin.

Parlamentin jäsenet leikkasivat pienten yritysten patenttikustannuksia ja muokkasivat järjestelyä niiden tarpeiden mukaisiksi neuvoston kanssa saavutetussa sopimuksessa, jonka täysistunto hyväksyi tiistaina.

Halvempaa ja tehokkaampaa suojelua

Uusi patentti on halvempi ja tehokkaampi yksilöiden ja yritysten keksintöjen suojelussa kuin nykyinen. Uusi järjestelmä tarjoaa automaattisen yhtenäisen patenttisuojan 25 jäsenmaassa, jotka osallistuvat uuteen järjestelyyn. Näin se vähentää EU-yritysten kustannuksia ja lisää kilpailukykyä. Kun uusi järjestelmä on saatu vauhtiin, patentti voi komission mukaan maksaa vain 4 725 euroa verrattuna nykyisin vaadittavaan noin 36 000 euroon.

Miten hakea uutta patenttia

Kuka tahansa keksijä voi hakea Euroopan patenttijärjestöltä (ei EU-elin) 25 EU-maassa voimassa olevaa patenttisuojaa. Patenttia koskevat tekstit tulevat saataville englanniksi, saksaksi ja ranskaksi.  Patenttihakemukset on tehtävä englanniksi, saksaksi tai ranskaksi. Jos ne tehdään muilla kielillä, mukaan on liitettävä käännös yhdelle näistä kolmesta kielestä.