EU ryhtymässä toimiin: Jatkossa yksi ja sama laturi kännyköihin – MEP Kumpula-Natri: ”Ihmisten arki ja ympäristö voittaisivat”

Euroopan unioni on ryhtymässä toimiin, jonka myötä jatkossa yksi ja sama laturi kävisi kaikkiin kännyköihin. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin (S&D) mielestä esitys on tervetullut.

– EU on pyrkinyt jo pitkään saamaan laitevalmistajia omaksumaan yhteisen, yhden standardoidun laturinpään. Unioni on toteuttanut laitevalmistajien kanssa vapaaehtoisuuteen perustuvia sitoumuksia ensimmäisen kerran jo vuonna 2009, Kumpula-Natri kertaa.

– Sopimuksilla onkin saatu kurssia jo muutettua. Erilaisten laturien ”villistä lännestä” on päästy: kun vuonna 2009 erilaisia malleja oli jopa 30 kappaletta, nykyisin määrä on vakiintunut muutamaan.

Europarlamentin mepit ovat vuosien ajan aktiivisesti vaatineet EU:lta toimia yleisen ja yhteisen laturinpään puolesta. Myös tänään torstaina eurokansanedustajat äänestivät täysistuntosalissa asiasta. Parlamentin vaatimukset on nyt kuultu ja Euroopan komissio kertoi tänään julkaistussa työohjelmassaan antavansa aiheesta lakiesitystä myöhemmin tänä vuonna. Kumpula-Natri pitää uutista ilahduttavana.

– Jotta kaikissa laitteissa toimivaan laturinpäähän lopulta aidosti päästään, tarvitaan EU:lta nyt viimeistä rutistusta. On käynyt selväksi, että tavoitteeseen ei päästä vapaaehtoisilla sopimuksilla. Sen lisäksi, että yhteinen laturinpää helpottaa ja sujuvoittaa kansalaisten arkea, auttaa se myös vähentämään alati lisääntyvän elektroniikkaromun määrää, mistä ympäristö kiittää. Isojen kokonaisuuksien lisäksi EU:n on mielestäni tärkeä helpottaa ihmisten arkielämää konkreettisilla toimilla. Yhteinen laturinpää tai vaikkapa viime kauden suuri menestys, ulkomaan verkkovierailumaksuista luopuminen, ovat oivia esimerkkejä!

– Kun yhteiseen laturinpäähän päästään, tulee tarkasti myös arvioida, voisiko laturien hävikkiä vähentää myös luopumalla käytännöstä, jonka mukaan jokaisen ostetun älypuhelimen mukana tulee uusi laturi, Kumpula-Natri pohtii.