EU-parlamentti päätti taistella halvan roamingin puolesta

Miapetra Kumpula-Natri

Miapetra Kumpula-Natrin esitykselle tukivyöry parlamentissa

Euroopan parlamentin teollisuus- ja tutkimusvaliokunta äänesti tiistaina suurella enemmistöllä Miapetra Kumpula-Natrin esittämien halpojen verkkovierailumaksujen tukkuhintojen puolesta.

Euroopan parlamentti on luvannut poistaa verkkovierailumaksut EU-maissa kesäkuussa 2017, ja valiokunnan äänestystulos oli suuri harppaus tähän suuntaan.

Valiokunta äänesti Kumpula-Natrin esityksen puolesta luvuin 53-5. Se antaa Kumpula-Natrille erittäin vahvan mandaatin lähteä neuvotteluihin neuvoston ja komission kanssa.

– Olen erittäin tyytyväinen valiokunnan äänestystulokseen. Tämä on voitto kuluttajille ja askel kohti Eurooppaa, jossa operaattorien välinen kilpailu on tervettä, data on halpaa ja sitä käytetään paljon.

Jotta ”roam like home” -lupaus voisi toteutua, täytyy tukkuhinnoista päästä sopimukseen.

– Kun suomalainen surffailee netissä Euroopassa tai soittaa kotiin, hän käyttää vierasta verkkoa. Verkon rakentaminen ja ylläpito maksavat, Kumpula-Natri selittää.

Lex Kumpula-Natri määrittelee, kuinka paljon eurooppalaiset operaattorit saavat korkeintaan veloittaa toiselta operaattorilta siitä hyvästä, että sen verkkoa käytetään.

Kahden viikon kuluttua alkavat trilogit eli neuvottelut jäsenmaiden neuvoston, parlamentin ja komission kesken.
Kumpula-Natri ja parlamentti esittävät, että datan tukkuhinta olisi ensi vuonna 4 e/GB ja vuonna 2020 1 e/GB. Neuvosto haluaisi datan maksavan ensi vuonna noin 10 e/GB ja vuonna 2020 6 e/GB. Komissio puolestaan haluaisi lukita hinnan ainakin vuoteen 2020 asti tasolle 8,50 e/GB.

– Neuvoston ja komission esittämillä summilla ei rakenneta reilua kilpailua tai kuluttajaystävällisiä hintoja. Kansalaiset ja kuluttajajärjestöt ovat jo alkaneet painostaa komissiota ja neuvostoa alentamaan keinotekoisen korkeita hintoja ja myös me aiomme asettaa niille painetta.

Neuvottelut alkavat 14. joulukuuta ja parlamentti äänestää lopullisesta päätöksestä todennäköisesti helmi-maaliskuun vaihteessa. Kuluttajajärjestöt ympäri Eurooppaa ovat yksimielisesti kiitelleet verkkovierailumaksujen poistumista.