EU-parlamentti äänesti EU:lle ilmaisen roamingin

Miapetra Kumpula-Natri

Viimeinen este roaming-vapauden tieltä poistui, kun Euroopan parlamentti äänesti torstaina Miapetra Kumpula-Natrin valmistelemasta asetuksesta.

Euroopan parlamentti hyväksyi torstaina luvuin 549 puolesta, 27 vastaan, 50 tyhjää Miapetra Kumpula-Natrin (sd.) valmisteleman asetuksen verkkovierailu- eli roaming-maksujen tukkuhinnasta operaattoreille. Nyt kaikki esteet roaming-maksujen poistumisen tieltä on raivattu ja ilmainen roaming matkailijoille astuu voimaan 15. kesäkuuta.

– Jatkossa EU:ssa matkailevien suomalaisten ei enää tarvitse pelätä yllätyslaskua eikä panna mobiilidataa pois päältä matkaillessaan muissa EU-maissa. Muista EU-maista voi soittaa ja tekstata kotiin ilman lisämaksua. Myös mobiilidataa voi käyttää varsin paljon ilman lisämaksua”, Kumpula-Natri kuvailee.

– Nyt Tallinnaan, Tukholmaan tai vaikkapa Espanjaan suuntaavat työ- ja lomamatkaajat voivat tarkistaa sähköpostit, käyttää nettikarttoja, ladata kuvia sosiaaliseen mediaan, chattailla tai soitella kotiin tai työpaikalle, twiitata konferenssista tai vaikka pelata nettipelejä samaan hintaan kuin kotimaassa.

Ennen kuin roaming-maksut voitiin poistaa, tuli EU:n tasolla sopia muun muassa reilun käytön säännöistä, poikkeusluvista ja operaattorien välisistä tukkuhinnoista. Tänään äänestetty Kumpula-Natrin neuvottelema tukkuhinta-asetus oli viimeinen tarvittava palanen maksujen poistoon.

– Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja laajaan luottamukseen, jonka sain parlamentilta. Suomalaisten kannalta olen erityisen iloinen, että operaattoreitamme suojaa peräti kolme erilaista mekanismia. Ensinnäkin saimme tukkuhinnat puolitettua komission esityksestä. Lisäksi mukaan saatiin reilun käytön asetus, joka tarkoittaa, että suomalaiset voivat käyttää mobiilidataa ulkomailla paljon muttei rajattomasti. Kolmanneksi, mikäli operaattorit voivat todistaa, että niiden tappiot olisivat kovat, ne voivat hakea poikkeuslupaa. Kiitos tämän suojan yhdenkään suomalaisoperaattorin ei tarvitse nostaa kotimaan hintoja, Kumpula-Natri toteaa.

Seuraavaksi lain toteuttaminen ja valvominen siirtyvät komissiolle ja jäsenmaille, Suomessa Viestintävirastolle.