Eroon köyhyydestä – perusturvaa on vahvistettava!

Kansanedustaja Anneli Kiljunen vaatii hallitukselta satsauksia perusturvaan. Lähes jokainen hallituksen esitys on käytännössä heikentänyt huono-osaisten asemaa. Tästä viimeisimpänä esimerkkinä on perustuslain vastaisuutta hipova nuoren toimeentulotuen leikkaus.

Kansanedustaja Anneli Kiljunen vaatii hallitukselta satsauksia perusturvan vahvistamiseen.

– Koko taloudellisen laskukauden ajan on hallitus hokenut, ettei lamaa saa maksattaa köyhillä, mutta lähes jokainen hallituksen esitys on käytännössä heikentänyt huono-osaisten asemaa. Tästä viimeisimpänä esimerkkinä on nuoren toimeentulotuen leikkaus, mikä hipoo perustuslain vastaisuutta, Kiljunen toteaa.

SDP:n sosiaali- ja terveysvaliokunnan ryhmän järjestämässä tilaisuudessa puhunut ryhmän vetäjä, kansanedustaja Anneli Kiljunen muistutti, että teot ratkaisevat.

– Sosialidemokraatit ovat esittäneet oman vaihtoehtonsa hallituksen budjettiesitykselle. Me kannamme huolta köyhyyden, eriarvoisuuden ja ihmisten välisten terveyserojen lisääntymisestä. Vaadimme kuntapalveluiden parantamista. Peruspalvelut tasaavat ihmisten hyvinvointieroja tehokkaasti, jos ne pidetään laadultaan kaikille houkuttelevina ja hinnaltaan jokaiselle kohtuullisena.

– Lisäksi perusturvan tasoa on nostettava. Hallituksen esitys takuueläkkeeksi vaatii jatkotoimenpiteitä köyhyyden lieventämiseksi. SDP:n mielestä nyt on nostettava työttömyyspäivärahan ja työmarkkinatuen tasoa ja poistettava työmarkkinatuesta epäoikeudenmukainen tarveharkinta. Lisäksi on nostettava asumistuen tasoa ja lisättävä voimakkaasti vuokra-asuntotuotantoa. Nämä toimet yhdistettynä kunnallisverotuksen perusvähennyksen nostamiseen 3000 euroon auttavat ihmisiä pois köyhyydestä, Kiljunen linjaa.

– Kaikki nämä toimet on esitetty SDP:n vaihtoehtobudjetissa, josta käydään keskustelu ja äänestykset eduskunnassa ensi viikolla. Kun etenkin hallituspuolueista Vihreät ja Keskusta mainostavat itseään köyhien puolustajana, on kiinnostavaa nähdä, mikä on heidän vastauksensa Sosialidemokraattien haasteeseen.