Erkki Tuomioja: Turvallisuuspolitiikka ei ole vain varautumista, vaan myös aktiivista vaikuttamista

Ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon parlamentaarisen seurantaryhmän puheenjohtaja Erkki Tuomioja (sd.) kiittää hallitusta hyvästä yhteistyöstä ja puheyhteydestä selonteon valmistelussa. Tuomioja puhui selonteon lähetekeskustelussa eduskunnassa 11.11.

– Turvallisuuspolitiikka ei ole vain varautumista, vaan sen täytyy olla myös aktiivista vaikuttamista. Turvallisuuteen kohdistuviin haasteisiin voidaan kestävästi ja menestyksellisesti vastata vain laajassa monenkeskisessä sääntöpohjaisessa yhteistyössä. Sitä ovat äärinationalistiset voimat viime vuosina murentaneet ja väheksyneet, yhteistyövaraista turvallisuutta ja ihmisoikeuksia heikentävällä tavalla, Tuomioja peräänkuuluttaa.

Tuomiojan mukaan maailmassa on meneillään varustelukierre, jossa ydinasevallat modernisoivat ja kehittävät myös ydinasejärjestelmiään.

– Suomen liittyminen tammikuussa voimaan astuvaan YK:n ydinasekieltosopimukseen olisi tervetullut asia, jolla osoittaisimme, ettemme voi emmekä halua laskea minkään maan turvallisuutta epäsuorastikaan epäinhimillisten joukkotuhoaseiden varaan ja että haluamme olla painostamassa ydinasevaltoja todellisiin toimiin ydinaseriisunnan toteuttamiseksi, mihin ne ydinsulkusopimuksessa ovat jo 50 vuotta sitten sitoutuneet, Tuomioja linjaa.

Tuomioja arvio myös, että Yhdysvaltain vaalitulos luo mahdollisuuksia suunnanmuutokselle maailmanpolitiikassa. Hän ennakoi maan vähintään jonkinasteista paluuta aiempaan aktiiviseen rooliinsa sääntöpohjaisessa kansainvälisessä yhteistyössä, mikä on ollut viime vuosina sivuraiteilla.

– Olemme myös nähneet perinteisen voimapolitiikan paluun, myös lähialueillamme, ja siten meidänkin on varauduttava sekä kansallisin toimin että kansainvälisessä yhteistyössä estämään aseellisten konfliktien ja Suomen turvallisuutta ja yhteiskunnan toimintakykyä vaarantavien tilanteiden syntyminen sekä Suomen joutuminen sotilaalliseen konfliktiin, kuten selonteossa oikein todetaan, Tuomioja analysoi.