Erkki Tuomioja Pohjoismaiden neuvostossa: Voiko pääministeri May vakuuttaa, että Pohjoismaiden ja Britannian hyvät suhteet voivat jatkua häiriöittä myös EU-eron jälkeen?

Iso-Britannian pääministeri Theresa May osallistui tänään Pohjoismaiden neuvoston istuntoon Norjassa Oslon suurkäräjillä. Pääministeri Mayn käyttämän puheenvuoron jälkeen neuvoston jokaisella poliittisella ryhmällä oli mahdollisuus kysyä ja kommentoida Mayn puhetta, joka keskittyi Britannian EU-eroon. Pohjoismaiden neuvoston sosialidemokraattisen ryhmän puheenvuoron käytti kansanedustaja, neuvoston jäsen Erkki Tuomioja.

‒ Kaikilla Pohjoismailla on tällä hetkellä hyvät ja läheiset suhteet Iso-Britannian kanssa. Erityisesti kaupan ja talouden saralla suhteemme kukoistavat. Pohjoismaiden neuvoston sosialidemokraattinen ryhmä on erityisen iloinen maiden kansalaisten vaivattomasta liikkumismahdollisuudesta pohjolan ja Britannian välillä matkailun, opiskelun ja työnteon merkeissä. Voiko Britannia vakuuttaa meidät siitä, että maan eron Euroopan unionista kielteiset vaikutukset minimoidaan niin että yhteistyömme voi jatkua hedelmällisenä tulevaisuudessakin, Tuomioja kysyi.

Tuomioja nosti puheenvuorossaan esiin myös mahdollisuuden uuden kansanäänestyksen järjestämisestä, kun Brexitin ehdot ja vaikutukset ovat kaikille osapuolille selvillä. Kysymys on puhuttanut paljon neuvoston sosialidemokraattisessa ryhmässä ja myöskin kansainvälisessä mediassa.

‒ Onko pääministeri May valmis antamaan Britannian kansalle mahdollisuuden ratkaista kysymys kansanäänestyksessä, kun kaikki Brexitin ehdot ja vaikutukset ovat selvillä, Tuomioja jatkoi kysymystään.