Erikoissairaanhoidon tulevaisuus uhattuna

Tuula Haatainen

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen on huolissaan korkeatasoisen erikoissairaanhoidon tulevaisuudesta. Haataisen mukaan hallitus korostaa vasta julkaisemansa valinnanvapausmallin ratkaisevan nopean lääkäriin pääsyn. Samaan tavoitteeseen olisi hänen mukaansa kuitenkin mahdollista päästä ilman valtavaa yhtiöittämisen ja yksityistämisen himmeliä, jos perustason sosiaali- ja terveydenhuolto asetettaisiin ansaitsemaansa arvoon.

– Hoitoon pääsyn nopeuttamisessa terveyskeskuslääkäreille olennaista on lisätä lääkäreitä ja hoitajia sinne missä jonoja on

– Pakkoyhtiöittämisen laajuus lakiesityksessä on vielä radikaalimpi muutos suomalaiseen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään kuin osasimme odottaakaan.

– Nyt hallitus uhkaa pilkkoa erikoissairaanhoidon osaamisen yksittäisiin toimenpiteisiin. Asiakassetelin pakollinen käyttöönotto tulee johtamaan sairaalatoiminnan pakkoyhtiöittämiseen. Se pilkkoo tietyt toiminnot pois erikoissairaanhoidon ympäriltä ja jättää julkisen vastaamaan päivystyksistä ilman riittävän volyymin turvaa. Näin valtavaa muutosta ei voi hyväksyä. Hallituksen kaavailema palveluiden yksityistäminen uhkaa tuhota toimivatkin palvelut.

– Hallituksen epäjohdonmukaisuus on hämmästyttävää. Se on juuri vaatinut päivystysuudistuksella tiettyjen toimintojen kokoamista, mutta nyt esittää erikoissairaanhoidon pilkkomista markkinoille ennen kuin muste on edes ehtinyt kuivua edellisestä päätöksestä, summaa Haatainen.