Entiset työministerit tukevat Urpilaisen työllisyysryhmäaloitetta

Entisten työministereiden Matti Puhakan, Liisa Jaakonsaaren, Sinikka Mönkäreen ja Tarja Filatovin mielestä Jutta Urpilaisen esitys erityisen laajapohjaisen työllisyystyöryhmän perustamisesta on kannatettava.

– Kaikki viisaus ei asu ministeriöissä ja nuorisotyöttömyyden ehkäisyyn saadaan laajempaa sitoutumista yhteistyöhankkeella, sanovat Puhakka, Jaakonsaari, Mönkäre ja Filatov.

– Nyt on estettävä edellisen laman virheet, joissa nuorten työttömyys pääsi korkeaksi ja pitkittyi. Työttömyyden ehkäisy on helpompaa, kuin sen alas painaminen. Nuorisotyöttömyyden pitkittyminen vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen ja heikentää ikäluokkien työurien pituutta, toteavat entiset työministerit.

Nuorisotyöttömyys on kasvamassa yli 20 000:lla tänä vuonna. Ensi vuonna nuoria työttömiä voi olla yli 50 000 enemmän kuin ennen lamaa. Nyt näkyvissä oleva nuorisotyöttömyyden nousutahti on yhtä voimakasta kuin edellisen laman aikana.

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen esitti perjantai-iltana MTV3:n haastattelussa laajapohjaisen työryhmän perustamista. Kokoonpanoksi hän esitti työmarkkinajärjestöjen, ministeriöiden, kuntien, järjestöjen sekä kirkon edustajia. Työryhmän puheenjohtajana voisi Urpilaisen mielestä toimia SAK:n entinen puheenjohtaja Lauri Ihalainen. Työryhmän tehtävänä olisi ensimmäiseksi löytää uusia keinoja nuorisotyöttömyyden hoitoon.