Energiatodistus autotalleihin? – Viitanen: ”Nyt järki käteen!”

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja, entinen asuntoministeri Pia Viitanen on tyytymätön hallituksen uuteen linjaukseen energiatodistuslainsäädännössä. Hallituksen esityksen myötä energiatodistukset vaadittaisiin myös yli 50 neliömetrin autotallien ja varastojen kohdalla.

– Tässä ei ole mitään järkeä. Hallitus, joka on ilmoittanut tavoitteekseen purkaa turhia normeja ja byrokratiaa, sekä karsia kustannuksia, toimii täysin päin vastoin ja tekee päätöksiä, jotka lisäävät kaikkia näitä. Nyt järki käteen, arvon hallitus!

Viitanen ihmettelee erityisesti sitä, miksi hallitus ei halua vaikuttaa meneillään olevaan direktiivin uudistustyöhön, jotta tällainen lainsäädäntö voidaan välttää.

– Viime kaudella valittiin päinvastainen suunta. Silloin kansalaisaloitteen käsittelyn yhteydessä esitin, että Euroopan unionissa energiatodistukset vanhojen omakotitalojen osalta tulisivat vapaaehtoisiksi. Tämä oli myös koko eduskunnan vaatimus. Nyt, kun direktiivin uudistaminen on käynnissä, hallituksen on vaikutettava tähän uudistustyöhön niin, että siitä poistuisi velvoitteet myös autotallien osalta.

– Uskon, että aika moni tavallinen kansalainen ihmettelee kuullessaan, että tämän jälkeen autotallitkin tulevat energiatodistuksen piiriin. Moni kokee tämän turhaksi kiusanteoksi. SDP haluaa jatkaa tässä asiassa tolkun linjalla ja edellyttää, että myös hallitus ottaa järjen käteen ja toimii samalla tavalla.