Energian talvipaketti auttaa ilmastoa ja kuluttajaa

Miapetra Kumpula-Natri

Kumpula-Natri: ”Suomen pelot eivät toteutuneet.”

EU-komission niin sanotussa energian talvipaketissa esitellään EU-tason keinoja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Tavoitteena on myös luoda pohja EU:n yhteiselle energiapolitiikalle ja linjaukset uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi.

Euroopan parlamentin jäsenen Miapetra Kumpula-Natrin (sd) mukaan komission linjaukset ovat Suomen ja suomalaisten kannalta lupaavia.

– Suomen kannalta kriittinen kysymys, eli metsäpohjaisen bioenergiaan käyttöön liittyneet epävarmuudet saatiin ratkaistua. EU:ssa on ollut ymmärrettävä huoli siitä, että sademetsiä kaadetaan energiakäyttöä varten. Saimme komission ymmärtämään, että suomalainen metsänhoito on kestävää ja siten kotimaisen puun käyttäminen on jatkossakin mahdollista.

Komission paketti nostaa keskiöön kuluttajan. Tavoitteena on, että esimerkiksi aurinkopaneelien omistajilla on paremmat mahdollisuudet myydä tuottamansa energia vaikkapa naapuruston käyttöön.

– On myönteistä, että esimerkiksi kerrostaloasujien mahdollisuudet oman energian tuottamiseen otetaan jatkossa paremmin huomioon, Kumpula-Natri toteaa.

Komissio esittää myös sähköisen liikenteen entistä voimakkaampaa edistämistä.

– Sähköautoilun kasvun hidasteena on kattavan latausverkoston puute – ihmiset eivät uskalla ostaa sähköautoa ellei heillä ole varmuutta siitä, että auton saa varmasti ladattua pidemmillä matkoilla. Ehdotuksessa sähköautojen latausverkoston kasvulle luodaan hyvät edellytykset.

Kumpula-Natrin mukaan komission paketti osoittaa, että EU ottaa ilmastonmuutoksen torjumisen tosissaan.

– Paketti korostaa energiatehokkuutta. On kuitenkin erinomaista, että jäsenvaltiot saavat jatkossakin määritellä itse, mitkä ovat niille sopivimmat keinot vähentää päästöjä.