Eloranta: Yliopistojen rahankeräykset vaakalaudalla!

SDP:n kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta on huolissaan siitä, että useiden yliopistojen varainhankinta on ollut kuukausia pysähdyksissä. Syynä on rahankeräyslupien jumiutuminen poliisihallitukseen. Perusteena on tulkinta, jonka mukaan valtion suurimmaksi osaksi rahoittamat yliopistot rinnastetaankin osaksi valtiota ja näin ollen rahankeräyslupaa ei enää voida tällä perusteella myöntää.

– Eduskunta on vain joitakin vuosia sitten päättänyt yliopistolain uudistamisen yhteydessä, että yliopistojen itsenäinen varainhankinta, eli rahankeruu, nimenomaan on yksi tärkeä yliopistojen rahoituksen muoto. Nyt yliopistojen varainkeruun kohtalo on kuitenkin vaakalaudalla, toteaa Eloranta.

Eloranta on jättänyt eduskunnalle lakialoitteen, jossa muutettaisiin rahankeräyslakia siten, että yliopistot olisivat itsenäisinä oikeushenkilöinä oikeutettuja rahankeräysluvan saamiseen. Tällä varmistettaisiin yliopistoille tärkeän varainkeruun jatkuminen.

– Ainakin Turun yliopisto on odottanut uutta rahankeräyslupaa jo huhtikuusta saakka. Yliopistot eivät voi jatkaa toimintaansa ilman, että heillä on oikeus kerätä rahaa sitä varten. Tämä on elintärkeä kysymys yliopistoille etenkin tutkimuksen kannalta, Eloranta alleviivaa.

– Tuskin kukaan voi kiistää yliopistojen yleishyödyllisyyttä.