Eloranta: Stalinin vainojen suomalaisuhrit tulisi selvittää

Kansanedustaja, sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Eeva-Johanna Elorannan (sd.) mielestä suomalaisten kohtalot maailmansotien välisessä Neuvostoliitossa, mm. Stalinin vainojen suomalaisuhrien kohtalot tulisi viipymättä selvittää. Uhrien lähiomaisia elää vailla tietoa, mitä sukulaisille tapahtui ja milloin. Asian nosti vastikään uudelleen esille Helsingin Sanomien toimittaja Unto Hämäläinen (HS 31.8.). Suomessa on pitkät perinteet tieteellisistä tutkimuksista, joissa on selvitetty esimerkiksi sisällissodan ja toisen maailmansodan uhreja. Luonteva jatko tälle olisi selvittää tämä lähihistorian tragedia.

– Vaikka uhreista on jo tehty joitakin selvityksiä ja tutkimuksia, meiltä kuitenkin puuttuu luotettava, yhtenäinen ja kattava selvitys siitä mitä suomalaisille tapahtui maailmasotien välillä Neuvostoliitossa. Monen suomalaisen kohtalo on täysin hämärän peitossa. Toivon, että pääministeri Rinteen hallitus tarttuu asiaan ja teettää selvityksen, Eloranta toivoo.

Elorannalle aihe on hyvin henkilökohtainen, sillä hänen isoisänsä isä, kansanedustaja Evert Eloranta katosi Stalinin vainoissa 1930-luvun lopulla, eikä hänen kohtaloaan ole pystytty selvittämään. Evert Eloranta toimi sisällissodan aikana kansanvaltuuskunnan jäsenenä ja pakeni perheineen Pietariin. Hän ei enää palannut Suomeen, mutta oli yhteydessä perheeseensä 1920- ja 30 -luvuilla. Viimeinen tieto Evert Elorannasta on vuodelta 1938. Hän on ainut Neuvostoliittoon paenneista kansanedustajista, jonka kohtalo on vielä tuntematon.

– Kun viime vuonna vietimme 1918 sisällissodan muistovuotta tuli tämäkin asia jälleen esille. On arvioitu, että surmattuja suomalaisia on noin 20.000. Monen suomalaisen esivanhempien, isoisien ja isoäitien kohtalo on edelleen selvittämättä. Olemme tämän heille, sekä kadonneille itselleen että myös heidän sukulaisilleen velkaa, Eloranta toteaa.