Eloranta: Satavuotias Suomi ansaitsee yhteisesti hyväksytyn sote-mallin

Ajankohtaista, Vappu 13:14

Eeva-Johanna Eloranta

Hallitus tekee massiivista muutosta suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ja paikallisen demokratian perusteisiin. Pääministeri Sipilän johdolla hallitus ajaa eteenpäin jääräpäisesti – kuulematta asiantuntijoiden neuvoja ja varoituksia – sote-palvelu- ja maakuntauudistusta. Uudistuksen pääajureina ovat Keskustapuolueen himoitseman maakuntahallinnon perustaminen ja Kokoomuksen vaatima yhteisten palveluidemme kaupallistaminen.

– Olemme siirtymässä maakuntien Suomeen, jossa terveys- ja hyvinvointipalvelut tuotetaan markkinoilla yksityisen voitontavoittelun ohjaamana. Se tarkoittaa myös julkisten peruspalveluiden yhtiöittämistä. Suurin ongelma hallituksen sote-mallissa on se, että julkinen valta korvataan markkinoiden vallalla. Ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden turvaamisen tilalle on nostettu yksityisten hoiva- ja terveysjättien eduista ja markkinaosuuksista huolehtiminen. Jopa neuvolat voidaan yhtiöittää, kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sd.) hämmästelee.

Hallituksen sote-uudistuksessa on sivuutettu alkuperäiset tavoitteet: kansalaisten yhdenvertaisuuden lisääminen ja hyvinvointierojen kaventaminen, yhtenäiset palveluketjut ja palveluiden saatavuuden parantaminen sekä kustannusten hallitseminen. Uudistuksella oli tarkoitus turvata ja varmistaa se, että jokainen saa tarpeensa mukaiset sosiaali- ja terveyspalvelut myös tulevaisuudessa, kun väestö vanhenee ja palveluiden tarve kasvaa.

– SDP on sitoutunut parantamaan suomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluita ja tekemään sote-uudistuksen niin, että tavoitteet toteutuvat. Uudistus on välttämätön. On myös välttämätöntä, että se tehdään vastuullisesti, ja kestäväksi yli vaalikausien ja kestämään eri hallituskokoonpanot, Eloranta linjaa.

Haluamme tarjota ihmisille oikeaan aikaan oikeaa palvelua. Emme hyväksy julkisten palveluiden pakkoyhtiöittämistä ja palveluketjujen pilkkomista. Palvelutuotannon on oltava pääosin julkisella sektorin vastuulla niin, että yksityiset ja kolmannen sektorin palvelutuottajat täydentävät palveluvalikoimaa.  SDP:n mallissa kunnat voivat myös tuottaa palveluita, jos niin sovitaan.

Kannatamme ihmisten valinnanvapauden lisäämistä. Nykyistä valinnanvapautta pitää laajentaa esimerkiksi palvelusetelimallia kehittämällä, ostopalveluilla ja ottamalla käyttöön henkilökohtainen budjetointi. Valinnanvapautta pitää kehittää hallitusti ja kokeillen. Näin voidaan varmistaa, että palvelut ovat entistä vaikuttavampia, että ihmiset saavat aidosti parempaa palvelua, parempaa terveyttä ja lisää hyvinvointia.

Sote-uudistuksessa henkilöstön oikeudenmukainen ja reilu kohtelu on varmistettava. Nyt hallituksen malli uhkaa henkilöstönkin tulevaisuutta ja koko alan houkuttelevuutta työpaikkana.

– Satavuotias Suomi ansaitsee hallitun ja yhteisesti hyväksytyn sote-uudistuksen, joka parantaa hyvinvointia. Me olemme sitoutuneet sen tekemiseen, Eloranta painottaa.

Eloranta puhuu 1.5.2017 Kosken työväentalon vappujuhlassa, Koski Tl:ssä.