Eloranta: Nuorella on oikeus sosiaaliturvaan

SDP:n kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta tyrmää opetusalan ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkaisen ehdotuksen siitä, että nuorten sosiaaliturva olisi riippuvainen toisen asteen tutkinnosta. Elorannan mukaan kaikilla on oikeus sosiaaliturvaan, joka perustuu tarpeeseen, ei henkilön koulutustasoon. Hän perustelee näkemystään sillä, että sosiaaliturva on viimeinen toimeentulon lähde silloin, kun kaikki muu on pettänyt. Sitä ei tule leikata sen vuoksi, että koulu on jäänyt kesken tai jos ei ole saanut opiskelupaikkaa. Eloranta muistuttaa, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on todennut lapsi – ja nuorisoköyhyyden olevan kasvussa.

– Ihmisten toimeentulolla ei tule leikkiä. Tämän luulisi opettajien edunvalvojan ymmärtävän paremmin kuin hyvin, Eeva-Johanna Eloranta pohtii.

Eloranta iloitsee kuitenkin siitä, että Luukkainen tukee SDP:n tavoitetta pidentää oppivelvollisuutta. Elorannan mukaan tällä on todellisia vaikutuksia nuorten kouluttautumisen ja myöhemmän työllistymisen edistämisessä. Tavoitteen tulee olla, että nuorten ei tarvitse turvautua sosiaaliturvaan.

– En äänestä Luukkaisen ehdotusta jatkoon. Toivotan kuitenkin hänen tukensa oppivelvollisuuden nostamiselle lämpimästi tervetulleeksi, Eloranta toteaa.