Eloranta: Neuvoloita ei saa yhtiöittää

Eeva-Johanna Eloranta

– Äitiys- ja lastenneuvolatyö on meidän kaikkien suomalaisten ylpeys. Se on suomalaisen ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kivijalka. Lastenneuvolassa jokainen lapsi tarkastetaan 15 kertaa ennen kouluikää ja tämä kaikki tasavertaisesti kaikille perheille ilman mitään asiakasmaksuja. Neuvoloiden vahvuus onkin nimenomaan pitkäkestoisissa asiakassuhteissa perheiden ja neuvolan terveydenhoitajan kanssa. Lapsen kasvaessa tullaan tutuiksi ja mahdollisiin ongelmiin on helppo tarttua jo ennalta, kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta (sd.) painottaa.

Hallituksen suunnittelema neuvolapalveluiden yhtiöittäminen tarkoittaisi sitä, että ne olisivat osa tulevia sote-keskusyhtiöitä, siis Neuvola Oy. Valinnanvapaus heikentää hoidon jatkuvuutta ja samalla lapsiperhepalveluiden monialainen yhteistyö häiriintyy.

– Suora valinnanvapaus rikkoisi pitkäkestoisia neuvolan asiakassuhteita, jotka edistävät luottamusta ja keskustelua perheen arkaluontoisista asioista kuten mielenterveysongelmista, jaksamisesta tai lähisuhdeväkivallasta. Perheet hyötyvät siitä, että sama terveydenhoitaja hoitaa perheen raskausajalta siihen asti, kunnes lapsi menee kouluun. En ymmärrä mitä hyötyä neuvolatoiminnan yhtiöittämisellä ja markkinoille viemisessä voidaan saavuttaa, kysyy Eloranta.

– Neuvoloiden yhtiöittämisen sijasta niitä pitää kehittää, tarvitaan neuvolat 2.0. Neuvoloissa voisi olla saavissa muitakin palveluita ja tietoa lapsiperheille, perhekahvilaa, muskaria, vauvajumppaa ja niin edelleen, Eloranta linjaa.

– Olemme saaneet upeasta lastenneuvolasysteemistä myös hyvää kansainvälistä mainetta ja se turvaa osaltaan maailman parasta vastasyntyneiden ja pienten lasten terveyttä.   Mitä mahtaisi lastenneuvolatyön isä Arvo Ylppö sanoa hallituksen aikeista altistaa tämä loistava suomalainen innovaatio markkinavoimien armoille? Valitettavasti tämä ei ole ainoa huono asia sote-uudistuksessa.  Koko lakipaketti olisi valmisteltava perusteellisesti uudelleen. Muutama päivä ei siihen riitä – kuten hallitus on suunnitellut, Eloranta toteaa.