Eloranta: Maksuton varhaiskasvatus parantaisi lasten yhdenvertaisuutta

Eeva-Johanna Eloranta

Varhaiskasvatukseen osallistuminen tulee nostaa eurooppalaiselle tasolle tekemällä yli 3-vuotiaiden osapäiväisestä varhaiskasvatuksesta maksutonta.

Kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta (sd.). jätti tänään asiasta kirjallisen kysymyksen hallitukselle.

Lapset aloittavat koulunkäynnin mitä erilaisemmista taustoista. Lapsiperheköyhyyskin on yhä useamman lapsen arkea. Viimeisistä Pisa-tuloksista tuli esiin ensi kertaa perhetaustan merkitys. Laadukas varhaiskasvatus pystyy tehokkaasti pysäyttämään huono-osaisuuden kierteen ja parantaa lapsen oppimismahdollisuuksia koulutiellä. Tästä huolimatta Suomessa osallistutaan varhaiskasvatukseen Euroopan heikoimmin. Yli 4-vuotiaista vain 75 % osallistuu varhaiskasvatukseen, kun Ruotsissa osallistuminen on lähes 96 %, Ranskassa jopa 100 %.

– Tähän asti perusporvarihallitus on eri toimenpiteillä kurjistanut suomalaista varhaiskasvatusta. Muutama kuukausi sitten päivähoitomaksuja oltiin korottamassa. Nyt kuntavaalien lähestyessä hallitus onkin tekemässä täyskäännöksen ja opetusministeri Grahn-Laasosen johdolla puhutaan jo maksuttomasta varhaiskasvatuksesta. Tämä on hyvä asia, hallitus on tullut SDP:n linjoille varhaiskasvatuksessa, Eloranta kertoo.

– Itse olen esittänyt maksutonta, osa-aikaista varhaiskasvatusta jo viime kesänä. SDP:n koulutuspoliittisessa ohjelmassa viime syksynä maksuton varhaiskasvatus otettiin puolueen viralliseksi linjaksi. Puolueen puheenjohtaja Antti Rinne korosti asiaa voimakkaasti puoluekokouksessa, Eloranta toteaa.

– Hallituksen varhaiskasvatuksen laatua heikentävän politiikan sijasta meidän on syytä muuttaa suuntaa. Varhaiskasvatukseen osallistumisastetta tulee nostaa. Paras tapa tämän saavuttamiseksi on tarjota kaikille yli 3-vuotiaille maksuton osapäiväinen varhaiskasvatus samaan tapaan kuin esiopetuskin. Näin tehdään jo joka toisessa eurooppalaisessa maassa. Osapäiväisen varhaiskasvatuksen jatkoksi perheen tarpeiden mukaan tarjottaisiin maksullista päivähoitoa samaan tapaan kuin esiopetuksessa. Varhaiskasvatukseen osallistuminen tulee tällä tavoin nostaa eurooppalaiselle tasolle myös meillä Suomessa, Eloranta edellyttää.

Sijoittamalla lapsiin, sijoitamme samalla tulevaisuuteen. Kaikkein tuottavin sijoitus on alle kouluikäisten kohdalla, sillä euron sijoitus varhaiskasvatukseen tuottaa OECD:n mukaan seitsemän euron hyödyn. Hallituksen lukuisista koulutusleikkauksista varhaiskasvatukseen tehdyt ovatkin kaikkein ikävimpiä. On lyhytnäköistä, että päiväkotiryhmien kokoa voidaan nyt kasvattaa siten, että kolmen aikuisen ryhmässä voi jatkossa olla 24 lasta aiemman 21 lapsen sijasta, osapäivälapsia jopa 33. Hallitus on mahdollistanut myös kokopäivähoidon rajoittamisen niiden lasten osalta, joiden toinen vanhempi on kotona.

– Nyt pitää muuttaa koulutuspolitiikan suuntaa ja se kannattaa aloittaa koulutien alusta eli varhaiskasvatuksesta. Maksuton yli 3-vuotiaiden osapäiväinen varhaiskasvatus ohjaisi perheitä varhaiskasvatuksen käyttöön lapsen edun näkökulmasta ja parantaa samalla koulutuksellista tasa-arvoa. Ehkäpä Pisa-tuloksetkin saadaan näin nousemaan, Eloranta toivoo.