Eloranta: Hallitus vie opiskelijoiden tulevaisuususkon

Eeva-Johanna Eloranta

SDP:n ryhmäpuheen pitäneen kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Elorannan mukaan hallitus jatkaa koulutusleikkauksiaan edelleen ja kurjistaa koulutusta ja opiskelijoiden toimeentuloa poikkeuksellisen kovalla kädellä.

– Kehysriihen tuloksena hallitus jatkaa hölmöläisten peitonjatkamista. Koulutuksen kolmen miljardin säästöt pysyvät ennallaan. Lohdutuksena luvataan kertaluonteinen 100 miljoonan laastarilappu.

– Tämän lisäksi hehkutitte eilen, ettei koulutuksesta enää leikata. Tällä kertaa koulutuslupauksenne kesti hallituksen tiedotteen julkaisuun asti. Sieltä saimme lukea uudesta koulutusleikkauksesta, omaehtoisen koulutuksen kulukorvauksen 47 miljoonan euron pysyvästä säästöstä.

Eloranta lainaa viime eduskuntakauden keskustan ryhmäpuhetta: ”Tällaisia paketteja on helppo tehdä. Ensin leikataan, sitten palautetaan ja palautusta mainostetaan kasvupakettina”.

– Tämä oli oppositiojohtaja Juha Sipilän kommentti. Voisiko tätä teidän politiikkaanne osuvammin kuvata, pääministeri Sipilä?