Eloranta: Hallituksen syytä tulla SDP:n linjalle koulutuspolitiikassa

Eeva-Johanna Eloranta

Talouspoliittisen arviointineuvoston tuore raportti hallituksen talouspolitiikasta tällä vaalikaudella on varsin tylyä luettavaa sekä hallituksen kannalta että ennen kaikkea suomalaisen yhteiskunnan kannalta. Näyttää siltä, että hallitus on epäonnistumassa kaikissa keskeisissä tavoitteissaan.

– Raportin erityishuomio on koulutus- ja innovaatiopolitiikassa. Koulutuspoliitikkona raportti onkin varsin ankeaa luettavaa, harmittelee kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta (sd.).

Koulutustason nousu on Suomessa pysähtynyt ja yhä useampi nuori jää vaille toisen asteen tutkintoa. Samaan aikaan globalisaatio ja teknologinen kehitys tulevat todennäköisesti yhä lisäämään osaamisvaatimuksia työelämässä. Siksi neuvosto suosittaa koulutusmäärien lisäämistä kaikilla tasoilla.

Neuvoston mukaan koulutuspolitiikan tärkeä prioriteetti tulisi olla, että koko ikäluokka suorittaa toisen asteen tutkinnon. Se lisäisi työllisyyttä pitkällä aikavälillä. Toimiva keino voisi olla oppivelvollisuuden pidennys. Korkeakoulutuksen laajeneminen pysähtyi n. vuonna 2000. Neuvosto suosittaakin myös korkeakoulutuksen lisäämistä.

Talouspoliittisen arviointineuvoston politiikkasuositukset koulutuksen osalta ovat samoja, joita SDP esitti koulutuspoliittisessa ohjelmassaan jo vuonna 2016. Nämä asiat ovat olleet vahvasti esillä myös SDP:n vaihtoehtobudjeteissa. Sosialidemokraatit haluaa pidentää oppivelvollisuuden toiselle asteelle, lisätä korkea-asteen aloituspaikkoja ja nostaa korkeakoulutettujen osuuden 50 prosenttiin.

– Sipilän hallituksen valtavat leikkaukset koulutukseen, tutkimukseen ja innovaatioihin ovat vakavasti vaarantaneet suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden eväitä. Hallituksen tulisi tämä myöntää ja ryhtyä kiireesti elvyttämään koulutuksen kaikkia portaita SDP:n mallin mukaisesti, Eloranta vaatii.