Eloranta: Hallituksen sote johtaa joko kovempiin asiakasmaksuihin, kovempaan verotukseen tai palveluheikennyksiin

Sosiaali- ja terveysuudistuksen sekava tilanne kerää kritiikkiä niin asiantuntijoilta kuin huolestuneilta kansalaisilta, muistutti tänään kyselytunnilla SDP:n kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta.

– Soten oli tarkoitus pienentää suureksi paisuneita hyvinvointi- ja terveyseroja, sen piti parantaa hoitoa ja helpottaa ihmisten hoitoon pääsyä. Nyt yhä useammat asiantuntijat ovat todenneet myös hallituspuolueiden omista riveistä, että näitä tavoitteita ei hallituksen mallilla saavuteta. Jopa talouspolitiikan arviointineuvosto on todennut, että hallituksen malli luo paineita sote-kustannusten kasvuun. Sen mukaan hallituksen malli ja kilpailu tulevat nostamaan kustannuksia.

Eloranta vaati valtiovarainministeri Orpoa vastaamaan, tullaanko hallituksen sote-mallin aiheuttamiin kustannusten nousuihin hakemaan rahaa korottamalla veroja, asiakasmaksuja vai heikentää palveluita. Ministeri Orpon mukaan kustannukset kuitenkin kasvavat vielä enemmän ilman hallituksen sote-uudistusta.

Eloranta muistutti, että pelkästään Uudellamaalla on laskettu sote-uudistuksen alkuvaiheen rahoitusvajeen olevan 300 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaa säästöinä 6 000 hoitajaa vähemmän. Ihmiset ovat huolissaan siitä mitä terveyspalveluille on tapahtumassa.

– Mitä luulette sairaanhoitajan, kätilön, lähihoitajan tai osastolla lisäpaikalla olevan potilaan ja hänen huolissaan olevan omaistensa ajattelevan siitä, että te aiotte leikata näin mittavat summat hoitajien työpaikoista ja ihmisten hoivasta? Kuka hoitaa potilaat, Eloranta kysyi.