Eloranta: Biolääketiede huomioitava kärkihankkeissa

Kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sd.) on tehnyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen biolääketieteen asemasta biotalouden kärkihankkeissa sekä kansallisen lääkekehityskeskuksen perustamisesta Suomeen. Koko suomalainen yhteiskunta nettoaa lääketeollisuuden ja -teknologian investoinneista ja vientituloista.

Biotalouden hankkeet vaikuttavat olevan suunnattu lähinnä maa- ja metsätalouteen ja energiantuotantoon. Biotalous käsittää kuitenkin paljon muutakin kuin metsiin perustuvaa teollisuutta. Suomi on esimerkiksi yksi biolääketieteen tutkimuksen huippumaista. Biolääketieteen yrityksille Suomi näyttäytyy kuitenkin byrokraattisena eikä osaamista osata myydä ulkomaille. Lupaprosessit ovat monimutkaisia ja pitkiä. Kuitenkin biolääketiede on nopeasti kasvava ala. Uusista lääkkeistä noin kolmannes on biologisia lääkkeitä ja tuotekehitysvaiheessa olevista 40–60 prosenttia. Lääketeollisuus investoi Euroopassa tutkimukseen ja tuotekehitykseen 30 miljardia euroa. Suomessa lääkeyritykset investoivat vuosittain noin 250 miljoonaa euroa tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Lääketeollisuuden oman arvion mukaan investointien määrä voidaan kaksin- jopa kolminkertaistaa, mikäli investointiedellytykset ovat kunnossa.

– Suomeen tarvitaan valtakunnallinen lääkehityskeskus. Lääkehityskeskuksen luonteva sijoituspaikka on Turku, missä sijaitsee lääketieteellistä opetusta antavan yliopiston lisäksi 18 Suomen 19:sta lääkealan yrityksestä, Eloranta toteaa.

Lääkehityskeskus tarjoaisi yksinkertaisen, kustannustehokkaan ja toimivan tavan synnyttää uutta vientivetoista liiketoimintaa Suomeen. Lääkehityskeskus pystyisi kehittämään yhdessä yliopiston tutkijoiden kanssa lääkeainemolekyylejä, parantaisi lääkeaihioiden ominaisuuksia sekä auttaisi kaupallistamaan tuotteita. Lääkealan yritykset saisivat uusia tuotteita, uusia yrityksiä voitaisiin perustaa ja tutkimusryhmät saisivat enemmän rahoitusta.

– Lääkekehityksessä uinuu yhä valtava taloudellinen potentiaali, joka meidän pitää hyödyntää. Olennaista on, että saamme säilytettyä paikkamme korkeatasoisen tutkimuksen kärjessä ja kanavoitua osaamisemme tulevaisuudenkin menestykseksi. Lääkealan pitää olla meille strateginen valinta, Eloranta painottaa.