Eloranta: Ammatillisen koulutuksen säästöt jättävät nuoria heitteille

Eeva-Johanna Eloranta

Vähintään toisen asteen koulutus on nuoren ja aikuisenkin paras tulevaisuuden turva. Se suojaa parhaiten työttömyydeltä ja syrjäytymiseltä. Hallituksen 190 miljoonan euron eli jopa 12 prosentin leikkaukset ammatillisen koulutuksen määrärahoista vuodesta 2017 lähtien ovat vaarassa jättää nuoria työmarkkinoiden ulkopuolelle.

Kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta (sd.) painottaa, että vaikka koulutuksen järjestäjillä on nyt mahdollisuus itse pohtia mistä säästetään, ei käytännössä juurikaan ole muita vaihtoehtoja kuin säästää henkilöstökuluista. Näin ollen opettajien määrän vähentyessä jo ennestään alhainen lähiopetustuntien määrä alenee. Opiskelijat siis saavat vähemmän opetusta.

– Leikkaus tulee tarkoittamaan useimmissa tapauksissa opiskelijakohtaisen rahoituksen vähentymistä, koska aloituspaikkoja ei voi leikata. Tämä on erityisen huolestuttavaa tukea tarvitsevien nuorten osalta ja tulee pahimmillaan johtamaan kasvavaan koulutuksensa kesken jättävien määrään, Eloranta murehtii.

– Pienemmillä haitoilla olisi päästy, jos säästöt olisi edes tehty samaan aikaan, kun ammatillisen koulutuksen reformin lainsäädäntö muuttuu vuonna 2018 tai kun tutkintojärjestelmä muuttuu vuonna 2019. Miksi ihmeessä nämä suuret muutokset toteutetaan eri vuosina, Eloranta ihmettelee.

– Käytännössä leikkaus kohdistuu nuorten lisäksi myös aikuisten koulutukseen, koska ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoista puolet on yli 20-vuotiaita. Miten hallituksella on varaa vähentää työttömien mahdollisuuksia omaehtoiseen kouluttautumiseen tilanteessa, jossa työttömien määrä on valtaisa, Eloranta kysyy.

– Leikkaukset vaikuttavat sekä nuorten ja aikuisten mahdollisuuksiin päästä ammatillisiin opintoihin että yritysten mahdollisuuksiin palkata ammattitaitoista työvoimaa. Tämä on katastrofi tilanteessa, jossa tarvitsemme yhä osaavampaa työvoimaa ja elinikäistä oppimista, Eloranta painottaa.

Suomessa on yli 300 000 aikuista, joilla ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Heistä jopa 100 000 on alle 30-vuotiaita nuoria. Nuorten aikuisten osaamisohjelma on tarkoitettu juuri näille nuorille. Onkin käsittämätöntä, että nyt tämä hyvin toimiva NAO-ohjelma lopetetaan kokonaan, vaikka viime hallituskaudella aloitetussa ohjelmassa on aloittanut vuosittain 4000 opiskelijaa ja moni syrjäytynytkin nuori on päässyt sen avulla työelämään, Eloranta harmittelee.