Elinkeinoelämän lunastettava työllisyyslupaus

Puhereferaatti vappupuheesta 1.5.2013, Seinäjoki, Kokkola
Pia Viitanen
SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen vaatii elinkeinoelämältä yhteiskuntavastuuta ja lisää työpaikkoja.

– Hallitus on tullut Kauppatorille yli puolen välin Etelärantaa vastaan. Nyt työllisyysvastuuta on rajusti yritysjohtajilla ja elinkeinoelämällä. On investoitava, luotava kasvua ja työpaikkoja sen sijaan, että voitot jaetaan omistajille muhkeina osinkoina.
Seinäjoella ja Kokkolassa puhuneen Viitasen mielestä ei ole oikein, että samalla kun työntekijöiltä vaaditaan malttia ja tinkimistä, palkitsevat nämä vaatijat itse itsensä isoin osingoin ja bonuksin.

– Enpä menisi moista yhtälöä ylistämään kovinkaan herrasmiesmäiseksi, saatikka hyväksyttäväksi.
Viitasen mukaan vaarana on, että huonoja aikoja ja heikkoa työllisyyttä pidetään keppihevosena, joka antaa tekosyyn murentaa suomalaista sopimusyhteiskuntaa, työntekijöiden turvaa tai oikeutta palkkaan, jolla pystyy elämään.

Sen sijaan, että työntekijöiden asemaa murennetaan, tulee tehdä uudistuksia, joilla parannetaan palkansaajien asemaa. Yksi tällainen on ammattiliitoille annettava oikeus ryhmäkanteeseen. Tätä on edistettävä kaikin voimin.

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtajana toimiva Viitanen muistuttaa, että myös puoluevaltuusto on ottanut kantaa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.
Yhteisvastuu koskee myös verojen maksamista. Elinkeinoelämän keskusliitto näyttää huolestuttavia merkkejä. Sen veroasiantuntija vastasi Urpilaisen avaukseen veroparatiisien kitkennästä, että ei verosuunnittelu oikein aiheuta veromenetyksiä.

– Toivottavasti tämä ei tarkoita, että EK:ssa puolustetaan veroparatiiseja. Verojen välttelyä kitkemällä voidaan lisätä verovaroja. Hallitus on aloittanut mm. korkovähennysoikeutta rajaamalla sekä erillisellä siirtohinnoitteluprojektilla. Tämä toi ensimmäisen vuoden aikana 80 miljoonaa euroa lisää verotuloja. Koko EU:n on arvioitu menettävän tuhat miljardia vuosittain verovaroja veropakoilun johdosta.

Viitanen korosti puheessaan arvovalintoja, joita SDP on tehnyt taloudellisesti vaikeina aikoina.

– Aikaan on saatu vanhuspalvelulaki, jolla halutaan turvata kunnia-asiamme: arvokas vanhuus ikäihmisillemme. Sivistyneessä yhteiskunnassa emme voi hyväksyä sitä, että vanhukset jäävät ilman riittävää hoivaa, koska henkilökuntaa ei ole riittävästi.

Tärkeää on myös nuorisotakuun toteutuminen:

– Vahdimme ja teemme kaiken tarvittavan, jotta varmistamme, että tämä toteutuu myös konkreettisesti.

Tärkeäksi arvovalinnaksi Viitanen näki myös koulujen eriarvoistumisen torjunnan ja muistutti, että nyt lisää rahaa on satsattu niin luokkakokojen pienentämiseen kuin koulujen eriarvoisuuden torjuntaan.

Viitasen mukaan päättäjiltä vaaditaan tässä ajassa paljon. Vaaditaan viisautta, oikeita arvovalintoja ja tekoja. Sekä vahvaa oikeudenmukaisuuden tajua.

– Suomalaiset ihmiset ovat sisukkaita. Ihmiset ovat vaikean paikan tullen valmiit tinkimään. Mutta tämä edellyttää, että koetaan, että tehdyt ratkaisut ovat reiluja.
Nyt on tehty kaksi budjettia, jotka kaventavat tuloeroja. Perusturvaa on nostettu ja hyväosaiset osallistuvat talkoisiin pääomaveron noston, miljoonaperintöjen lisäveron myötä. Pienituloisimpien tilannetta on helpotettu nostamalla kunnallista perusvähennystä.

– Myös jatkossa on mahdollista ja varaa korottaa kaikkein hyväosaisimpien verotusta.
Viitanen toteaa, että viimeaikaiset kannatuslukemat kertovat parantamisen varasta niin hallituksen kuin myös SDP:n osalta.

– Haluamme Sdp:ssä kuunnella ihmisten viestin ja ottaa sen vakavasti. Haluamme sydämestämme taistella paremman huomisen puolesta ja tehdä sisukkaasti töitä, jotta ihmisten luottamus politiikkaan ja päätöksentekoon säilyy.

Viitanen uskoo, että jatkossakin tuloksia oikeudenmukaisuuden edistämiseksi saadaan aikaan sisukkaalla työllä.

– En usko, että oikeistovoimin ja –aattein edistetään oikeudenmukaisuutta ja pienen ihmisen asemaa.

– En myöskään usko, että se toimintatapa, että vastuuta vältellään ja uuninpankolta huudellaan kaiken vääryyttä, pystyisi oikeasti muuttamaan maailmaa.

– Toivon myös, että jossain vaiheessa myös oppositiopuolue Keskusta esittää kovasti odotetun talouspoliittisen vaihtoehtonsa. Opposition tehtävään kuuluu esittää kritiikkiä, mitä varmasti tänäkin Vappuna tulemme kuulemaan. Mutta reilua on, että vastapainoksi ja keskustelua varten tiedossa on, mitkä ovat opposition omat näkemykset esimerkiksi valtion velan määrästä. Tähän mennessä linjoja puolueella on ollut kolme: enemmän velkaa, vähemmän velkaa ja saman verran velkaa kuin hallitus ottaisi. Selkeyttämisen paikkaa siis löytyy, kaikella ystävyydellä, arvoisa keskusta myös osaltanne.

– Sosialidemokraatit haluavat olla mukana kantamassa vastuuta. Sen teemme siihen peilaten, että näin pystymme työllämme edistämään työn ja oikeudenmukaisuuden arvoja konkreettisesti.

Lopuksi tamperelainen Viitanen onnitteli Seinäjokea Antti Railion voitosta Voice of Finlandissa sekä SPV:n jo toistamiseen nappaamaa suomenmestaruutta salibandyssä sekä Kokkolaa Tiikereiden mestaruudesta lentopallossa.

Nämä myönteiset onnistumiset tuovat varmasti sykettä ja yhteisöllisyyttä hienoihin kaupunkeihinne.