Eero Vainio: Pienyrittäjien Jyrkiäinen on väärässä

– Pienissä yrityksissä työskentelevien työsuhdeturva on aivan yhtä tärkeä kuin muidenkin. Samalla tavalla on työehtojen ja työsuhdeturvan koskettava myös nuoria. Epävarmuus ja pelon ilmapiiri vain heikentäisivät työntekijöiden sitoutumista, tuottavuutta ja työssä jaksamista pienillä työpaikoilla.

SDP:n varapuheenjohtaja Eero Vainio on huolissaan viimeaikaisesta keskustelusta, jossa toistuvasti esitetään joko nuorten tai kaikkien työntekijöiden ehtojen merkittäviä heikennyksiä.

– Mistä näitä oikeistohihhuleita tulee? On kuin käynnissä olisi kilpalaulanta siitä, että kuka keksii hurjimman tavan kurmuuttaa nuoria tai ylipäätään työntekijöitä. Nämä puheet sopivat erityisen huonosti tilanteeseen, jossa väestön ikääntyessä tarvitsemme mahdollisimman monia työikäisistä töihin.

Vainio arvioi, että työurienpidentämisen tavoitteista jäädään kauas, mikäli tarjolla on pelkkää työelämän kurjistamista ja keppiä.