Eero Vainio: Lasten ja lapsiperheiden keskuudessa lisääntyvä pahoinvointi on hälyttävää

SDP:n varapuheenjohtaja Eero Vainio näkee lasten ja lapsiperheiden keskuudessa lisääntyvän pahoinvoinnin hälyttävänä. Vainion mukaan talouden taantuma edellyttää aiempaakin kattavampia toimia perheiden hyvinvoinnin tukemiseksi.

Suomalainen neuvolajärjestelmä on ollut erinomainen. Valitettavasti vain lapsen varhaisimpien vuosien apu perheille ei riitä. Neuvolajärjestelmää tulisi kehittää perheiden kattavammaksi tueksi lasten kouluikään saakka.

Koulujen osalta on huolehdittava opettajien riittävistä mahdollisuuksista huomioida kunkin lapsen tarpeet. Tämä edellyttää nykyistä pienempiä ryhmäkokoja ja riittäviä opettajavakansseja niihin. Pienemmät ryhmäkoot mahdollistavat myös nykyistä paremman työrauhan, nollatoleranssin koulukiusaamiselle sekä paremman kouluviihtyvyyden ja siten paremmat oppimistulokset.

Vaikka ensisijainen vastuu lasten hyvinvoinnista ja kasvatuksesta on perheillä, ei se vähennä koulun, kuntien muiden toimijoiden ja viimekädessä lastensuojelun vastuuta lasten tasavertaisista oikeuksista.

Lastenkin asioista päätetään kunnallisvaaleissa. Julkisten palvelujen ulkoistaminen ja yksityistäminen on lopetettava. Jo Forssan ohjelmassa 1903 todettiin, että ”kuntain työt on teetettämän ilman välikäsiä”. Tämä tarkoittaa, että esim. lastensuojelua ei tule missään olosuhteissa alistaa yksityisen voitontavoittelun alttarille.