Eero Heinäluoman puhe SDP:n ulko- ja turvallisuuspoliittisessa seminaarissa

16.2.2010
Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Eero Heinäluoma

Arvoisa pääministeri, hyvät läsnäolijat, bästa vänner,

Ulko- ja turvallisuuspoliittinen keskustelu on viime vuosina monipuolistunut ja syventynyt. Laaja mielipiteiden kirjo, aika ajoin eri suuntiinkin menevät puheenvuorot eivät ole poistaneet kuitenkaan sitä, että kansalaisten tuki ulkopolitiikan hoidolle on säilynyt vakaana. 81,1 prosenttia suomalaisista pitää ulkopolitiikkaamme hyvin hoidettuna.

Yhteistyövaraisuus on se sana, joka tänään parhaiten kuvaa turvallisuusajatteluamme.

Suomen turvallisuus rakentuu tänään yhä enemmän yhteistyöhön muiden kansakuntien ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Huolehdimme omastakin turvallisuudesta olemalla mukana kehittyvässä puolustus- ja turvallisuusyhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Laajan turvallisuuden ajattelun mukaisesti olemme mukana kehitysyhteistyössä, kansainvälisessä kriisinhallinnassa, ydinaseiden leviämisen ehkäisyssä ja terrorismin torjunnassa.

Muutos kylmän sodan aikaiseen maailmaan on merkittävä. Sotien jälkeisessä, blokkien jakamassa Euroopassa pyrimme pysymään kaukana erityisesti sotilaallisesta yhteistyöstä tähdäten siihen, että hoidamme itse omat turvallisuustarpeemme. Nyt näemme mukanaolon monipuolisessa kansainvälisessä turvallisuusyhteistyössä paitsi hyödyllisenä niin välttämättömänä. Yhteistyö puolustus- ja turvallisuusasioissa tapahtuu tänään kolmella ulottuvuudella: Euroopan Unionin jäsenenä, voimakkaasti kehittyvässä pohjoismaisessa puolustusyhteistyössä ja käytännön läheisessä yhteistyössä Naton kanssa.

Merkittävin muutos asemassamme on tulo Euroopan Unionin jäseneksi vuoden 1995 alusta. Unioni on myös turvallisuusyhteisö jäsenmailleen, mistä olemme olleet alusta lähtien tietoisia. Jäsenyys EU:ssa on kiistatta vahvistanut Suomen turvallisuutta. Viime vuosina Unionissa on kehittynyt voimakkaasti juuri ulko- ja turvallisuuspolitiikka.

Puolustusmateriaalivirasto, nopean toiminnan joukot, turvatakuut ja mahdollisuus ns. rakenneyhteistyöhön ovat kaikki asioita, jotka runsas kymmenen vuotta sitten näyttivät vielä aika kaukaisilta ajatuksilta. Pienen alkuhaparoinnin jälkeen Suomen asemointi tässä yhteistyössä on kirkas; olemme mukana puolustus- ja turvallisuusyhteistyössä ilman mitään varauksia. Nyt olisikin aika Suomen siirtyä aloitteellisiin puolustus- ja rakenneyhteistyön kehittäjien joukkoon. Saksan ulkoministerin äskettäinen puheenvuoro EU:n yhteisestä armeijasta osoittaa, ettei kehitys ole vielä lakipisteessä.

Pohjoismaisessa puolustusyhteistyössä selvitysten kohteena on laaja kirjo asioita yhteisestä ilma- ja meritilan valvonnasta yhteisiin kalustohankintoihin ja osin yhteiseen koulutukseen. Ajattelun muutos kaikkien mukanaolevien pohjoismaiden kesken on dramaattinen takavuosikymmeniin verrattuna. Suomen kannalta tässä yhteistyössä on vaikea nähdä mitään muuta kuin voitettavaa.

Nato–yhteistyömme on käytännönläheistä ja ei-dramaattista. Rauhankumppanuus on avannut omien toimintojemme kansainvälisen vertailtavuuden ja laadun kehittämisen sekä vahvan osallistumisen Nato-johtoisiin kriisinhallintaoperaatioihin. Tiiviskään yhteistyö ei sinällään edellytä sotilasliiton jäsenyyttä, on johtopäätöksemme.

SDP:n ulko- ja turvallisuuspoliittinen jaosto on viime vuoden ajan valmistellut puolueen tulevia ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjauksia ensi vaalikaudelle. Näistä keskusteluista on syntynyt oma raporttinsa, joka on tänään täällä jaossa. Ja näistä keskusteluista on syntynyt myös tarve tämän seminaarin järjestämiseen.

Olen iloinen, että kutsuumme on vastattu näin runsaslukuisesti. Toivotan Teidät kaikki lämpimästi tervetulleeksi.

Jag är mycket glad att vi har här också våra svenska gäster och specielt Urban Ahlin. Du har varit en bra samarbeteskamrat för oss under många år. Hjärtlig välkommen!

Haastava tehtävämme on edessä olevan iltapäivän aikana käydä lävitse Suomen turvallisuuspolitiikan koko kenttä. Olen varma, että maan eturivin asiantuntijoiden johdolla tämä onnistuu erinomaisesti. Arvostamme sitä, että pääministeri, keskustapuolueen puheenjohtaja Matti Vanhanen otti myös haasteen vastaan ja saapui tähän tilaisuuteen valottamaan omaa ajatteluaan. Tilaisuutemme päättää puolueen puheenjohtajan Jutta Urpilaisen puheenvuoro SDP:n ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjasta.

Vielä kerran! Tervetuloa.