”Edustuksellisen demokratian uskottavuus koetuksella”

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backmanin mukaan edustuksellisen demokratian, niin politiikan kuin poliitikkojenkin, uskottavuus on koetuksella.
– Uskottavuutta nakertaa kielteistä julkisuutta enemmän se näköalattomuus ja voimattomuus, joka vallassa olijoiden toiminnasta heijastuu, Backman totesi SDP:n puoluevaltuustossa pitämässään puheessa.

– Jos ministeri toisensa perään kertoo, että ei pysty vaikuttamaan edes valtionyhtiöiden toimintaan tai yliopistojen toimipaikkaratkaisuihin, puhumattakaan tasaverokehityksestä, niin kansalaiset kysyvät aiheesta, miksi äänestää.

Puolueiden kannatusosuuksien pientenkin muutosten seurannan varjoon on jäänyt paljon suurempi ja vakavampi muutos. Äänestysaktiivisuus on laskenut tasaisesti jo puoli vuosisataa eikä käännettä parempaan ole näkyvissä.

SDP on omalta osaltaan pyrkinyt vahvistamaan politiikan uskottavuutta esittelemällä koko vaalikauden ajan oman vaihtoehtonsa. Valitettavasti voimamme ei ole riittänyt sen paremmin sen riittävän selkeään viestittämiseen kuin sen toteuttamiseenkaan. Valitettavaa siksi, että vaihtoehtomme on osannut koko ajan hallitusta paremmin ennakoida kehityksen ja sen vaatimat toimenpiteet.

Hallituksella olisi kaikki valta ja voima päättää ja vaikuttaa. Valitettavasti joko halu tai kyky, tai molemmat , puuttuvat. Jos tätä hallitusta uskoisi, niin kaikki valta onkin seuraavalla hallituksella. Asiassa kuin asiassa. Vastaushan on aina ”seuraava hallitus”.

Eniten hallituksen toimettomuudesta ovat kärsineet ne sadat tuhannet suomalaiset, jotka ovat joutuneet kokemaan työttömyyttä. Erityisesti nuorten ja pitkäaikaistyöttömien tilanteen on annettu pahentua välinpitämättömyyden vuoksi.

Varsinkin Kokoomukselle näyttää jäänen päälle kammo julkisten varojen käyttämiseen työllistämisessä. Edellisellä kaudellahan he pilkkasivat aktiivista työvoimapolitiikkaa tempputyöllistämisenä ja nyt vaaditaan ”aitoja työpaikkoja”. Eikö Kokoomukselle enää olekaan aitoja työpaikkoja esim. julkisten hyvinvointipalvelujen naisvaltaiset alat, joille Kokoomus vielä viime vaalien alla lupaili katteettomasti suuria palkankorotuksia? SDP oli ja on edelleen valmis panostamaan myös näiden työpaikkojen syntyyn.

SDP:n viesti äänestäjille on hyvin selkeä. Mikäli saamme riittävän kannatuksen ja sen myötä vaikutusvaltaa hallituksessa, tulemme tarjoamaan työtä työttömille ja laadukkaampaa työelämään työssä oleville. Olemme antaneet selkeät sitoumukset työllisyysmäärärahojen lisäämisestä, pääomatuloverojen nostamisesta ja työeläkkeiden leikkausten estämisestä. Katteettomia lupauksia emme tule esittämään. Olemme osaltamme mukana palauttamassa politiikan uskottavuutta.

Lue Jouni Backmanin koko puhe täältä