Eduskuntaryhmät vetoavat: Venäläistaustaisia suomalaisia ei pidä syyllistää Ukrainan tilanteesta

Putinin hallinnon Ukrainaa vastaan käymä hyökkäyssota on äärimmäisen tuomittava ja oikeudeton.

Tavalliset venäläiset eivät kuitenkaan ole tästä sodasta päättäneet. Vastuu sodasta ja sen aiheuttamista mittaamattomista inhimillisistä kärsimyksistä on Putinilla ja hänen hallinnollaan.

Eduskuntaryhmät vetoavat suomalaisiin, etteivät Suomessa asuvat venäläistaustaiset joutuisi syrjinnän tai häiriköinnin kohteeksi Kremlin aloittaman sodan vuoksi. Kukaan ei ole syyllinen Ukrainan tilanteeseen pelkästään syntyperänsä tai kielensä vuoksi.

Vetoamme kaikkiin Suomessa asuviin, että sodan provosoimat vihollisuudet eivät siirtyisi tänne. Samalla kun meillä on vastuu tukea Ukrainaa sen puolustustaistelussa, meillä on myös vastuu osoittaa, että pysymme Kremlin käynnistämän vihan ja epäluulojen lietsonnan yläpuolella.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä