Eduskuntaryhmä kiittää hallitusta työmarkkinaratkaisusta

Hallituksen ponnistelu suomalaisten työllisyyden ja yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi laaditun työmarkkinaratkaisun syntymiseksi on tuottanut tulosta. Kansainvälisen talouden kehityksen ennakoitavuus on heikko. Tähän tilanteeseen pitkä ja keskitetty sopiminen sopii hyvin.

Raamisopimus vahvistaa maamme kilpailukykyä ja palauttaa työelämän kehittämisen uralle, jossa asiat todella etenevät. Sopimuksen linjaukset palkansaajien työurien pidentämiseksi ja työelämän laadun kehittämiseksi puuttuvat tulevaisuuden kannalta tärkeisiin asioihin. Mm. työpaikkakohtaiset ikäohjelmat, lomautettujen aseman parantaminen sekä työttömyysturvan selkeyttäminen ja muutosturvan kehittäminen luovat tulevaisuudenuskoa työpaikoilla. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä arvostaa työmarkkinakeskusjärjestöjen vastuullista toimintaa.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä kiittää pääministeri Jyrki Kataisen hallitusta ja erityisesti valtiovarainministeri Jutta Urpilaista sinnikkäästä toiminnasta tässä työmarkkinaratkaisussa sekä vakuusasiassa. Hallituksen luja tahto hakea vakautta yhteistyön kautta ja vahva osaaminen työmarkkina-asioissa näkyy saavutetussa ratkaisussa. Näiden ratkaisujen jälkeen hallituksen on helpompi jatkaa työtään oikeudenmukaisemman ja avoimemman Suomen rakentamiseksi.