Diabeteslääkkeisiin kohdistuvat säästöt peruttava

Anneli Kiljunen

Kansanedustaja Anneli Kiljunen vaatii hallitukselta toimia diabeetikkojen lääkekorvausten leikkauksien peruuttamiseksi.

– Oletteko tietoinen, että diabeteksen hoitamattomuus maksaa vielä enemmän kuin mitä näillä leikkauksilla säästetään? Kiljunen kysyi sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattilalta eduskunnan kyselytunnilla torstaina.

Kiljunen korostaa, että nyt suunnitellun kakkostyypin diabeteksen lääkekorvausleikkauksen seurauksena yksittäisen ihmisen lääkekustannukset voivat nousta jopa 500 euroa vuodessa.

– Jos diabeetikolla ei ole taloudellisesti mahdollisuutta hoitaa sairauttaan, tämä voi johtaa vakaviin lisäsairauksiin ja elinvaurioihin, joiden kustannukset ovat moninkertaisia verrattuna diabeteksen hyvään hoitoon. Kelan selvitysten perusteella suurin osa diabeteksen kustannuksista tulee jo nyt nimenomaan erilaisista lisäsairauksista, Kiljunen summaa.