Demarinaiset: Lähi- ja etävanhempien asema tasavertaisemmaksi

Suomessa valtaosa erolapsista jää asumaan äidin kanssa. Vuoroasuminen, jolloin lapset asuvat esimerkiksi vuoroviikoin vanhempiensa luona, kuitenkin yleistyy jatkuvasti. Tällä hetkellä lapsen virallinen osoite voi olla vain toisen vanhemman kodissa. Asumistuen perusteissa ei oteta huomioon etävanhemman perhetilannetta.

-Vuoroasumiseen liittyvää lainsäädäntöä on oikeudenmukaistettava asumiseen, lapsilisiin ja esimerkiksi koulukuljetuksiin ja terveydenhoitoon liittyvissä asioissa. Lähi- ja etävanhemmuuden sijaan on pyrittävä jaettuun vanhemmuuteen, vaativat Demarinaiset

-Suomessa lapsilisät maksetaan vain sille vanhemmalle, jonka luona lapset virallisesti ovat kirjoilla, vaikka molemmat vanhemmat kantavat vastuunsa yhtäläisesti. Ruotsissa lapset voivat olla kirjoilla molemmilla vanhemmilla. Tätä mahdollisuutta olisi selvitettävä myös Suomessa, sanoo Demarinaisten puheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson.

Demarinaiset vaativat hallitukselta toimenpiteitä, jotka vahvistavat etävanhemman ja lapsen suhdetta. Koska etävanhemmat ovat useammin miehiä kuin naisia, muutos tukisi erityisesti isyyttä.

-Vanhemmuutta tukevan asuntopolitiikan on otettava huomioon koko perheen elämäntilanne. Esimerkiksi lapsella tulisi olla oikeus koulukuljetukseen molempien vanhempien luota, jos vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla. Asumistuen pitäisi määräytyä erillään asuville vanhemmille lapsiluvun mukaan. On outoa, että lapsella saa olla oma huone vain toisen vanhemman kotona.

– Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa ja molemmilla vanhemmilla on oikeus vanhemmuuteen myös erotilanteessa ja lainsäädännön on tuettava tätä, summaa Guzenina-Richardson.